Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp
Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits
949A11
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Paul HortonKursansvarig
Paul HortonStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 30 hp (Kvartsfart, specialpedagogik) | 1 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 60 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 1 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 90 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 1 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 5 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne inom social- eller beteendevetenskap. - samt 15hp metod på avancerad nivå eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska kunskap om relationerna mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, datainsamling och analys inom olika kvalitativa metodansatser
- redogöra för centrala begrepp och förklara principerna för kvalitativ analys inom olika kvalitativa metodansatser
- identifiera likheter och skillnader mellan olika kvalitativa metodansatser
- bedöma och kritiskt värdera kvaliteten inom kvalitativa studier
- reflektera på ett medvetet sätt om forskarens roll och etiska dilemman inom olika kvalitativa metodansatser
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika kvalitativa metodansatser avseende: vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter, datainsamling, bearbetning och analys, kvalitetskriterier, forskarens roll och forskningsetik. Särskild tonvikt läggs på kvalitativ analys. Kritisk jämförelse, utveckling av självständigt förhållningssätt samt ansatsernas kunskapsbidrag i pedagogisk forskning, teori och praktik ges ett betydande utrymme i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Examinationsform:
Kursuppgifterna examineras fortlöpande vid seminarier och genom skriftliga uppgifter som genomförs både individuellt och i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Individuell skriftlig kursuppgift | 4.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig gruppuppgift | 1.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789147129706
Artiklar
En lista med artiklar läggs upp på Lisam samt på Studieinfo (övriga dokument). Artiklarna kan laddas ner kostnadsfritt på universitetsbibliotekets hemsida under fliken ”Tidskrifter” (för att ha tillgång till tidskrifterna behöver du dock vara registrerad som studerande vid LiU).
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Välkomstbrev 2023 | Välkomstbrev 2023.pdf | |
Kurslitteratur HT23 | Kurslitteratur HT23.pdf |