Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare, 7.5 hp

Theory and Method in Scientific Work, Statistics for teachers, 7.5 credits

949A12

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Josefine Andin

Kursansvarig

Josefine Andin

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 12 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 14 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 6 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 6 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 10 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 12 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 14 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Masterprogram i Specialpedagogik, kvartsfart (Kvartsfart, specialpedagogik) 2 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 2 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera vetenskapliga hypoteser
- motivera val av undersökningsdesign, kontrollåtgärder och statistisk metod utifrån den frågeställning som undersöks
- redogöra för egenskaper hos mätskalor, fördelningar och statistiska test
- bedöma och diskutera reliabilitet och validitet hos statistiska undersökningar
- bearbeta data statistiskt för att pröva vetenskapliga hypoteser
- tolka och dra slutsatser av resultaten av statistiska test samt kunna rapportera dem skriftligen

Kursinnehåll

I kursen behandlas forskningsprocesser, vetenskapsteori och grundläggande designfrågor kring statistiska undersökningar som är relevanta för lärandet i skolmiljö. Under kursen ska den studerande läsa och reflektera över upplägg, metod, resultat och slutsatser i vetenskapliga artiklar och nationella och internationella undersökningar som undersöker elevers förmågor inom olika kunskapsområden.

Undervisnings- och arbetsformer

Delar av kursinnehållet kommer att introduceras via föreläsningar. Det kan också förekomma räknestugor, datorövningar, datainsamling, analys av befintliga data, seminarier och övnings-/inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen, obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter samt obligatoriska undervisningstillfällen. Detaljerade anvisningar finns i studiehandledningen.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig examinationsuppgifter (slutrapport) 5.5 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig redovisning (uppgift i vetenskapsteori) 1 hp U, G
OBL1 Obligatoriskt moment (seminarium) 1 hp U, G

Ordinarie litteratur

Böcker

Litteraturlistan är preliminär.

Kjellberg, Anders, Sörqvist, Patrik, (2015) Experimentell metodik för beteendevetare 2., [utök. och rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144109039

Artiklar

Filmer och artiklar kommer att tillkomma under kursens gång.

Kompletterande litteratur

Böcker

Borg, Elisabet, Westerlund, Joakim, (2012) Statistik för beteendevetare 3., [uppdaterade och omarb.] uppl. Malmö : Liber, 2012

ISBN: 9789147097371, 978-47-09737-1

Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf, Stjärnhagen, Ola, (2010) Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144048963

Field, Andy, (2013) Discovering statistics using IBM SPSS statistics : and sex and drugs and rock 'n' roll 4. ed. Los Angeles : London : Sage, cop. 2013

ISBN: 9781446249178, 9781446249185, 1446249182

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Namn Filnamn Beskrivning
Välkomstbrev vt20 Välkomstbrev vt20.pdf