Uppsats, master specialpedagogik, 15 hp
Thesis, Master Special Education, 15 credits
949A13
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik AlmKursansvarig
Fredrik Alm, Anders HallqvistStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 30 hp (Kvartsfart, specialpedagogik) | 3 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 60 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 3 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 60 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 5 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Godkänd uppsats för magisterexamen i Pedagogiskt arbete, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning eller Specialpedagogik, Lärarexamen med godkänd uppsats på den avancerade nivån, Specialpedagog- eller speciallärarexamen (90 hp) eller motsvarande och utöver det minst 15 hp på den avancerade nivån i något ämne av relevans för masterexamen så som påbörjade metodstudier i masteråret (Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys samt Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare eller motsvarande).
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- självständig identifiera, avgränsa och formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva och jämföra vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde. Till stor del utnyttja artiklar som är granskade genom peer-review.
- beskriva och jämföra några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska utgångspunkterna och/eller de begrepp som författaren avser att utnyttja. Lämna några argument som underbygger det egna valet av teorier/begrepp.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen och samtidigt argumentera för vald metod.
- redovisa och reflektera över genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- noggrant och nyanserat redogöra för undersökningens resultat.
- diskutera, tolka och problematisera undersökningens resultat i relation till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- klart och tydligt försvara den egna uppsatsen samt kritiskt och konstruktivt granska ett vetenskapligt arbete.
Kursinnehåll
Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kurser ingår kvalificerad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.
Undervisnings- och arbetsformer
Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.
Examination
Uppsatsen för masterexamen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
RESP | Respondentskap | 0 hp | U, G |
OPPO | Opponentskap | 0 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.