Uppsats, master specialpedagogik, 15 hp

Thesis, Master Special Education, 15 credits

949A13

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPS Masterprogram i Specialpedagogik, kvartsfart (Kvartsfart, Specialpedagogik) 3 (HT 2014) 201434-201523 Svenska O/V

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkänd uppsats för magisterexamen i Pedagogiskt arbete, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning eller Specialpedagogik, Lärarexamen med godkänd uppsats på den avancerade nivån, Specialpedagog- eller speciallärarexamen (90 hp) eller motsvarande och utöver det minst 15 hp på den avancerade nivån i något ämne av relevans för masterexamen så som påbörjade metodstudier i masteråret (Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys samt Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare eller motsvarande).

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- självständig identifiera, avgränsa och formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva och jämföra vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde. Till stor del utnyttja artiklar som är granskade genom peer-review.
- beskriva och jämföra några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska utgångspunkterna och/eller de begrepp som författaren avser att utnyttja. Lämna några argument som underbygger det egna valet av teorier/begrepp.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen och samtidigt argumentera för vald metod.
- redovisa och reflektera över genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- noggrant och nyanserat redogöra för undersökningens resultat.
- diskutera, tolka och problematisera undersökningens resultat i relation till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- klart och tydligt försvara den egna uppsatsen samt kritiskt och konstruktivt granska ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kurser ingår kvalificerad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Uppsatsen för masterexamen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Böcker Borg, E. (2012) Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. ochThornberg, R. (2009). Handbok i kvalitativ analys. Malmö: Liber. Miles, M.B. & Huberman A.M. (2014 till exempel) Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage. Artiklar Lundqvist, D., Fogelberg Eriksson, A. and Ekberg, K. (2012). Exploring the relationship between managers’ leadership and their health. Work: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation 42(3), 419–427. Pace, S. (2004). A grounded theory of the flow experiences of Web users. Int. J. Human-Computer Studies 60(3), 327–363. Smith, J. (2011). Agency and Female Teachers’ Career Decisions: A Life History Study of 40 Women. Educational Management Administration & Leadership, 39(1) 7–24 Exempeluppsatser Malmqvist, Anna. PSYKOLOGFÖRBUNDET OCH REGNBÅGSFAMILJERNA - en diskursanalytisk studie av konfliktpunkter mellan Sveriges Psykologförbund och homosexuellas familjebildningar Nylander, Erik. ”Ungdomens segrande tro” - Unison sång som social och kultiverande Folkhögskolepraktik Simu, Karin. Organiserandet av distansutbildning via lärcenter – En studie om flexibilitet, lärande och teknikanvändning i distansutbildningens lokala praktik Wright, Victoria Ann. Outdoor Education in Kentucky: An Exploration of Secondary School Teachers

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.