Uppsats, master, didaktik med utomhuspedagogisk inriktning - inr Hum och Sam, 15 hp

Thesis, 2 year Master of Education with Outdoor Teaching – with Focus on Liberal Arts and Social Science, 15 credits

949A19

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Emilia Fägerstam

Kursansvarig

Emilia Fägerstam
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, halvfart (Halvfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 7 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla O/V

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkänd uppsats för magisterexamen i Pedagogiskt arbete, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning eller Specialpedagogik, Lärarexamen med godkänd uppsats på den avancerade nivån, Specialpedagog- eller speciallärarexamen (90 hp) eller motsvarande och utöver det minst 15 hp på den avancerade nivån i något ämne av relevans för masterexamen så som påbörjade metodstudier i masteråret (Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys samt Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare eller motsvarande).

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- självständig identifiera, avgränsa och formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva och jämföra vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde. Till stor del utnyttja artiklar som är granskade genom peer-review.
- beskriva och jämföra några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska utgångspunkterna och/eller de begrepp som författaren avser att utnyttja. Lämna några argument som underbygger det egna valet av teorier/begrepp.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen och samtidigt argumentera för vald metod.
- redovisa och reflektera över genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- noggrant och nyanserat redogöra för undersökningens resultat.
- diskutera, tolka och problematisera undersökningens resultat i relation till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- klart och tydligt försvara den egna uppsatsen samt kritiskt och konstruktivt granska ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kurser ingår kvalificerad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Uppsatsen för masterexamen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:765450/FULLTEXT01.pdf Jöesaar, A. (2015). Grundskolans läroböcker – både för pojkar och flickor? En undersökning av en kommuns läroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:820157/FULLTEXT01.pdf Mohsen, T. (2016). De bryter upp och börjar om – invandrade kvinnors deltagande i svenska som andra språk. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Referenslitteratur Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur. Bergström, G. & Boréus, K. (red.) (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Borg, E. & Westerlund, J. (2012). Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Eriksson Barajas, K., Forsberg C. & Wengström Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. & Thornberg, R. (red.) (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Forsberg, C. (2014). Lär dina studenter att skriva. Lund: Studentlitteratur. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1997). Forskningsmetodik: om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Kullberg, B. (2014). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Lantz, B. (2014). Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur. Miles, M.B. & Huberman A.M. (2014). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage. Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Repstad, P. (2007). Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.