Mobbning och sociala processer, 15 hp

School Bullying and Social Relations, 15 credits

949A23

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Paul Horton

Kursansvarig

Paul Horton

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 4 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 6 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 8 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
Kandidatexamen i ett annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet på minst halvtid
samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå  

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • Redogöra för centrala begrepp inom skolmobbningsforskning
  • Diskutera skolmobbning utifrån olika metodologiska och teoretiska perspektiv
  • Förklara vikten av maktrelationer till skolmobbning
  • Kritiskt reflektera över de dominanta mobbningsdiskurserna
  • Kritiskt analysera mobbningsinterventioner i skolan. 

Kursinnehåll

Kursen introducerar ett antal olika perspektiv för att förstå skolmobbning och för att kritiskt analysera de olika insatserna som används för att förebygga och minska mobbning i skolan. Kursen är uppbyggd kring sex teman relaterade till aggressivt beteende, sociala relationer, skolan som kontext, genus och sexualitet, maktrelationer, och anti-mobbningsinsatser. Det första temat är inriktat på tidigare forskning i mobbning och aggressivt beteende. Det andra temat introducerar mer socialpsykologiska perspektiv på mobbning och sociala relationer i skolan. Det tredje temat handlar om sociologisk och pedagogisk forskning om mobbning och våld. Det fjärde temat diskuterar mobbning i förhållande till genus och sexualitet. Det femte temat handlar om de maktrelationer som är centrala för mobbning. Det sjätte temat är inriktat på hur interventionsprogram har närmat sig problemet och deras effektivitet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarium, grupparbeten och självständiga studier. 

Examination

Examinationer sker både skriftligt och muntlig, både individuellt och i grupp. Skriftliga kursuppgifter kan skrivas antingen på engelska eller på svenska.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Individuellt skriftlig kursuppgift 5 hp U, G, VG
MRE3 Grupp muntlig redovisning med skriftligt underlag 2.5 hp U, G
MRE2 Grupp muntlig redovisning med skriftligt underlag 2.5 hp U, G
MRE1 Grupp muntlig redovisning med skriftligt underlag 2.5 hp U, G
SRE1 Grupp skriftlig kursuppgift 2.5 hp U, G

Övrigt

Litteraturlista publiceras under fliken Övriga Dokument samt på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.