Uppsats, magister, pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, 15 hp

Thesis, Master, Pedagogical Work, 15 credits

949A28

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Eva Bolander, Håkan Löfgren

Kursansvarig

Eva Bolander
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 3 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
samt genomgången metodkurs:
- Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 942A07, 15 hp eller motsvarande eller
- Forskningsteorier och undersökningsmetodik, 943A03, 15hp
eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde.
- beskriva och kommentera några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska perspektiv de begrepp som författaren avser att utnyttja.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen.
- redovisa genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- tydligt redovisa för undersökningens resultat.
- diskutera och relatera studiens resultat till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- försvara den egna uppsatsen samt presentera, kritiskt och konstruktivt granska en annan students uppsats.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Resultat presenteras skriftligt och försvaras muntligt. Studenten bör presentera och argumentera för egna val, avgränsningar, perspektiv, analyser och resultat. I kursen ingår också att sammanfatta, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. 

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer. 

Examination

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
RESP Respondentskap 0 hp U, G
OPPO Opponentskap 0 hp U, G
Obligatorisk litteratur Enedahl, R. (2016). Digitala verktyg i akademiska studier. En undersökning av användning av digitala verktyg ur ett studentperspektiv. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn%3Anbn%3Ase%3Aliu%3Adiva-130992 Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:765450/FULLTEXT01.pdf Mohsen, T. (2016). De bryter upp och börjar om – invandrade kvinnors deltagande i svenska som andra språk. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-131323 Referenslitteratur Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur. Bergström, G. & Boréus, K. (red.) (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Borg, E. & Westerlund, J. (2012). Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Creswell, J., & Plano Clark, V. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousands Oaks: SAGE Eriksson Barajas, K., Forsberg C. & Wengström Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. & Thornberg, R. (red.) (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Forsberg, C. (2014). Lär dina studenter att skriva. Lund: Studentlitteratur. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1997). Forskningsmetodik: om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Kullberg, B. (2014). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Lantz, B. (2014). Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur. Nilholm, C. (2016). Teori i examensarbetet–en vägledning för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Repstad, P. (2007). Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.