Utomhuspedagogik med fokus på lärande för hållbar utveckling, 15 hp

Outdoor education with emphasis on sustainability education, 15 credits

949A30

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Emilia Fägerstam

Kursansvarig

Emilia Fägerstam

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, halvfart (Halvfart, didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 7 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 9 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 13 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 11 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 13 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 9 (HT 2019) 201934-202023 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för fördjupade kunskaper om utomhuspedagogikens vetenskapliga grund och samtida forskningsfält 
  • diskutera och problematisera centrala begrepp inom utomhuspedagogik med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning
  • beskriva och analysera hur utomhusundervisning kan genomföras med utgångspunkt i utbildningsvetenskaplig teori och forskning
  • självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning och lärprocesser i olika typer av utomhusmiljöer

Kursinnehåll

Kursen utgår ifrån aktuell forskning med fokus på undervisning och lärande i miljöer utanför det traditionella klassrummet. I kursen ges exempel från utbildningssystemets olika praktiker, och det lämnas utrymme för deltagarna att utgå ifrån egna intressen och verksamhetsområden. Ett centralt innehåll är förståelse för utomhuspedagogikens mångfacetterade praktik- och forskningsfält och kursen behandlar hur olika teoretiska ansatser bidragit till att forma det utomhuspedagogiska fältet. I kursen diskuteras olika aspekter av lärande med relevans för lärande utanför förskolan och skolans rum. Människans relation till platser är en viktig aspekt i både utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och naturmötets roll för lärande diskuteras och problematiseras. Kursen behandlar både teoretiskt och praktiskt hur miljö- och hållbarhetsundervisning kan ske i natur- och kulturlandskap i närområdet. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen baseras på en kombination av litteraturstudier, seminarier och fältarbete i utomhusmiljön med det lokala natur- och kulturlandskapet som utgångspunkt. Studenterna förväntas arbeta självständigt såväl som i mindre grupper.

Examination

Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter kopplade till praktiska moment i kursen. 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: examinationsuppgift 10 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriskt moment: seminarie 2.5 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning 2.5 hp U, G
Mer litteratur kan tillkomma. Bentsen, P., & SØndergaard Jensen, F. (2012). The nature of udeskole: outdoor learning theory and practice in Danish schools. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 12(3), 199-219. Bell, P., Greene, T., Fisher, J., & Baum, A. (2001). Chapter 2: Nature and human nature. In Environmental Psychology. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. (finns på lisam) Dyment, J., & Potter, T. (2014). Is outdoor education a discipline? Provocations and possibilities. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 1-16. Faskunger, J., Szczepanski, A., & Åkerblom, P. (2018). Klassrum med himlen som tak. En kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Skrifter från Forum för ämnesdidaktik Linköpings universitet nr 10. Linköping: Linköpings universitet. Fägerstam, E. (2012). Space and Place. Perspectives on outdoor teaching and learning. Avhandling. Linköping: Linköpings universitet. Fägerstam, E. (2018). Secondary school student’s experience of outdoor learning: A Swedish case study. Education, 138(4), 378-392. Hill, A., & Brown, M. (2014). Intersections between place, sustainability and transformative outdoor experiences. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(3), 217-232. Humberstone, B., Prince, H., & Henderson, K. (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. London: Routledge (finns som e-bok) Jordet, A. (2011). Klasserommet utenfor. Tillpasset opplaering i et utvidet laeringsrom. Latvia: Cappelen Damm AS. Kudryavtsev, A., Stedman, R. C., & Krasny, M. E. (2012). Sense of place in environmental education. Environmental Education Research, 18(2), 229-250. doi:10.1080/13504622.2011.609615 Kuo, M., Barnes, M., & Jordan, C. (2019). Do experiences with nature promote learning? Converging evidence of a cause-and effect relationship. Frontiers in Psychology, 10:305. Potter, T., & Dyment, J. (2015). Is outdoor education a discipline? Insights, gaps and future directions. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16(2), 146-159. Plumwood, Val. "Shadow places and the politics of dwelling." Australian Humanities Review 44.2008 (2008): 139-50. Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling-ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber. Östman, L. (2015). Naturmötespraktiker och miljömoraliskt lärande. Studia Didactica Upsaliensia 8. Uppsala: Uppsala universitet. Referenslitteratur Behrenfeldt, L. et al. (2015). Att lära in ute – För hållbar utveckling. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag AB. Björneloo, I. (2011). Hållbar utveckling-att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Stockholm: Liber. Davis, J. (ed.). (2010). Young children and the environment. Early education for sustainability. Cambridge: Cambridge University Press. Jensen, M. (2016). Lärande och lärandeteorier. Om den intentionella människan. Lund: Studentlitteratur. Jutvik, G., & Liepina, I. (n.d). Education for change. A handbook for teaching and learning sustainable development. Uppsala University. Kramming, K. (2017). Miljökollaps eller hållbar framtid? Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor. Geographica 13. Avhandling. Uppsala: Uppsala universitet. Manni, A. (2015). Känsla, förståelse och värdering. Elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö- och hållbarhetsfrågor. Avhandling. Umeå: Umeå universitet. Världsnaturfondens sida för högre utbildning om hållbar utveckling http://www.wwf.se/esdsverige. Waller, T., Ärlemalm-Hagser, E., Hansen Sandseter, E. B., Lee-Hammond, L., Lekies, K., & Wyver, S. (2017). The Sage Handbook of Outdoor Play and Learning. London: SAGE (finns som e-bok)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.