Utomhuspedagogik med fokus på lärande för hållbar utveckling, 15 hp
Outdoor education with emphasis on sustainability education, 15 credits
949A30
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Emilia FägerstamKursansvarig
Emilia FägerstamStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för fördjupade kunskaper om utomhuspedagogikens vetenskapliga grund och samtida forskningsfält
- diskutera och problematisera centrala begrepp inom utomhuspedagogik med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning
- beskriva och analysera hur utomhusundervisning kan genomföras med utgångspunkt i utbildningsvetenskaplig teori och forskning
- självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning och lärprocesser i olika typer av utomhusmiljöer
Kursinnehåll
Kursen utgår ifrån aktuell forskning med fokus på undervisning och lärande i miljöer utanför det traditionella klassrummet. I kursen ges exempel från utbildningssystemets olika praktiker, och det lämnas utrymme för deltagarna att utgå ifrån egna intressen och verksamhetsområden. Ett centralt innehåll är förståelse för utomhuspedagogikens mångfacetterade praktik- och forskningsfält och kursen behandlar hur olika teoretiska ansatser bidragit till att forma det utomhuspedagogiska fältet. I kursen diskuteras olika aspekter av lärande med relevans för lärande utanför förskolan och skolans rum. Människans relation till platser är en viktig aspekt i både utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och naturmötets roll för lärande diskuteras och problematiseras. Kursen behandlar både teoretiskt och praktiskt hur miljö- och hållbarhetsundervisning kan ske i natur- och kulturlandskap i närområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen baseras på en kombination av litteraturstudier, seminarier och fältarbete i utomhusmiljön med det lokala natur- och kulturlandskapet som utgångspunkt. Studenterna förväntas arbeta självständigt såväl som i mindre grupper.
Examination
Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter kopplade till praktiska moment i kursen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: examinationsuppgift | 10 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: seminarie | 2.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.