Utomhuspedagogik med fokus på lärande för hållbar utveckling, 15 hp

Outdoor education with emphasis on sustainability education, 15 credits

949A30

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Emilia Fägerstam

Kursansvarig

Emilia Fägerstam

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 11 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för fördjupade kunskaper om utomhuspedagogikens vetenskapliga grund och samtida forskningsfält 
  • diskutera och problematisera centrala begrepp inom utomhuspedagogik med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning
  • beskriva och analysera hur utomhusundervisning kan genomföras med utgångspunkt i utbildningsvetenskaplig teori och forskning
  • självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning och lärprocesser i olika typer av utomhusmiljöer

Kursinnehåll

Kursen utgår ifrån aktuell forskning med fokus på undervisning och lärande i miljöer utanför det traditionella klassrummet. Människans relation till platser är ett centralt innehåll i både utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och naturmötets roll för lärande diskuteras och problematiseras. I kursen ges exempel från utbildningssystemets olika praktiker, och det lämnas utrymme för deltagarna att utgå ifrån egna intressen och verksamhetsområden. Kursen behandlar hur olika teoretiska ansatser bidragit till att forma utomhuspedagogikens mångfacetterade praktik- och forskningsfält. Kursen behandlar främst teoretiskt, men också praktiskt hur miljö- och hållbarhetsundervisning kan ske i natur- och kulturlandskap i närområdet. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen baseras på en kombination av litteraturstudier, seminarier och fältarbete i utomhusmiljön med det lokala natur- och kulturlandskapet som utgångspunkt. Studenterna förväntas arbeta självständigt såväl som i mindre grupper.

Examination

Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter kopplade till praktiska moment i kursen. 

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs minst G på MRE2, VG på STN1 och G på OBL1.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: examinationsuppgift 10 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriskt moment: seminarie 2.5 hp U, G
MRE2 Muntlig redovisning 2.5 hp U, G, VG

Övrigt

Komplett lista inklusive referenslitteratur publiceras på Lisam samt under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.