Sociala processer i pedagogiska verksamheter för yngre barn, 15 hp

Social Relations in Pedagogical Practices with Emphasis in Younger Children’s Learning, 15 credits

949A31

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Sanna Hedrén

Kursansvarig

Sanna Hedrén

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 7 (HT 2025) 202534-202623 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • använda vetenskapliga teorier och begrepp kring socialt samspel och övergångar i relation till förskollärar-/läraruppdraget
  • kritiskt reflektera över sociala processer inom pedagogiska verksamheter för yngre barn utifrån olika metodologiska och teoretiska perspektiv 
  • kritiskt analysera olika faktorers betydelse för ett hållbart socialt klimat för lärande och hälsa inom förskola/skola och i fritidshem
  • redogöra för en genomförd analys av barns erfarenheter av socialt samspel eller övergångar med utgångspunkt i systematiskt insamlade data.

Kursinnehåll

I kursen berörs området socialt samspel som fenomen med fokus på sociala processer, barns sociala relationer och barns perspektiv. Centralt i kursen är forskning och olika teoretiska perspektiv med relevans för dessa områden. Övergångar utgör ett särskilt fokus i kursen, både mellan olika pedagogiska verksamhetsformer och hur förskollärare och lärare kan samverka kring övergångar. I kursen lyfts även barn och elevers perspektiv på övergångar fram, och hur förskollärare och lärare kan arbeta aktivt för att nå och beakta barns perspektiv som en resurs i arbetet med övergångar och socialt samspel. 

I kursen ingår även att arbeta metodologiskt med datainsamling för att praktiskt inhämta information om och analysera barns perspektiv på socialt samspel eller övergångar. I relation till det arbetet berörs och problematiseras val av metod, etiska frågor och maktförhållanden mellan barn och vuxna.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp. VG på SRE 1, VG på SRE 2 och G på SME1 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig uppgift 5 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig uppgift: Barncentrerade metoder 7 hp U, G, VG
SME1 Seminarium med skriftligt underlag 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.