Folkhögskolans didaktik, 15 hp
Folk high school teaching, 15 credits
949A32
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders HallqvistKursansvarig
Anders HallqvistStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 7 (HT 2024) | 202434-202523 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp
eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik
eller
Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för och kritiskt diskutera tidigare forskning om folkhögskolans didaktiska praxis, idéer och ideal
- analysera tidigare forskning om folkhögskolans didaktiska praxis, idéer och ideal med avseende på förekommande problemställningar, forskningsmetoder och teoretiska perspektiv
- med hjälp av tidigare forskning ringa in och precisera ett vetenskapligt problem som rör folkhögskolans undervisning.
Kursinnehåll
Kursen behandlar folkhögskolans undervisning så som den beskrivs, analyseras, förstås och begreppsliggörs i den vetenskapliga litteraturen. Här ingår folkhögskolans didaktiska praxis samt dess idéer och ideal.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är en läskurs och genomförs av studenten på egen hand med stöd av kursansvarig. Studenten använder forskningsdatabaser för att identifiera relevant vetenskaplig litteratur på området. I samråd med kursansvarig väljer studenten artiklar och monografier som stämmer med ett eget kunskapsintresse. Studenten läser, sammanfattar, jämför och diskuterar texterna kritiskt med avseende på deras respektive vetenskapliga problemställningar, forskningsmetoder och teoretiska perspektiv.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig och en muntlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning | 7.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 7.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.