Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare, 7.5 hp
Theory and Method in Scientific Work, Statistics for teachers, 7.5 credits
950A02
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Josefine AndinKursansvarig
Josefine AndinStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2019 | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre lärarexamen om minst 180 hp
eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik
eller
Kandidatexamen i ett annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera vetenskapliga hypoteser
- motivera val av undersökningsdesign, kontrollåtgärder och statistisk metod utifrån den frågeställning som undersöks
- redogöra för egenskaper hos mätskalor, fördelningar och statistiska test
- bedöma och diskutera reliabilitet och validitet hos statistiska undersökningar
- bearbeta data statistiskt för att pröva vetenskapliga hypoteser
- tolka och dra slutsatser av resultaten av statistiska test samt kunna rapportera dem skriftligen
Kursinnehåll
I kursen behandlas forskningsprocesser, vetenskapsteori och grundläggande designfrågor kring statistiska undersökningar som är relevanta för lärandet i skolmiljö. Under kursen ska den studerande läsa och reflektera över upplägg, metod, resultat och slutsatser i vetenskapliga artiklar och nationella och internationella undersökningar som undersöker elevers förmågor inom olika kunskapsområden.
Undervisnings- och arbetsformer
Delar av kursinnehållet kommer att introduceras via föreläsningar. Det kan också förekomma räknestugor, datorövningar, datainsamling, analys av befintliga data, seminarier och övnings-/inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen, obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter samt obligatoriska undervisningstillfällen. Detaljerade anvisningar finns i studiehandledningen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgifter (slutrapport) | 5.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning (uppgift i vetenskapsteori) | 1 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment (seminarium) | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
VälkomstbrevVT19 | VälkomstbrevVT19.pdf | |
Studiehandledning VT19 | Studiehandledning VT19.pdf |