Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp
Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits
950A01
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Paul HortonKontaktinformation
Malin Åberg, administratör
Paul Horton, kursansvarig
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2017 | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne inom social- eller beteendevetenskap. - samt 15hp metod på avancerad nivå eller motsvarande. - och svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa en fördjupad kunskap om relationerna mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, datainsamling och analys inom de kvalitativa metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- redogöra för centrala begrepp inom grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- förklara principerna för kvalitativ analys inom grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- reflektera på ett medvetet sätt om forskarens roll och etiska dilemman inom grundad teori fenomenografi och diskursanalys
- identifiera likheter och skillnader mellan grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- bedöma och kritiskt värdera kvaliteten av studier inom metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
Kursinnehåll
Kursen behandlar de kvalitativa metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys avseende: vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter, datainsamling, bearbetning och analys, kvalitetskriterier, forskarens roll och forskningsetik. Särskild tonvikt läggs på kvalitativ analys inom dessa tre metodansatser. Kritisk jämförelse, utveckling av självständigt förhållningssätt samt ansatsernas kunskapsbidrag i pedagogisk forskning, teori och praktik ges ett betydande utrymme i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, litteraturstudier, metodövningar, gruppdiskussioner och forskningsseminarier. Vid seminarier behandlas såväl individuella uppgifter som gruppuppgifter.
Examination
Kursuppgifterna examineras fortlöpande vid seminarier och genom skriftliga uppgifter som genomförs både individuellt och i grupp.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.