Slöjd för lärare i åk 7–9, 45 högskolepoäng (1–45). Ingår i Lärarlyftet., 45 hp
Craft for teachers in grades 7–9, 45 credits (1–45). Included in Lärarlyftet., 45 credits
960L69
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Anders Narbrink, Helen GustafssonKursansvarig
Anders Narbrink, Helen GustafssonStudierektor eller motsvarande
Anders Narbrink, Katarina JonssonKontaktinformation
Anders Narbrink, kursansvarig trä och metall
Carina Skoog, administratör
Katarina Jonsson, kursansvarig textil
Monica Larsson, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Blandad undervisningstid) | VT 2025 | 202504-202623 | Svenska | Ortsoberoende, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
- Du är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig i slöjd och
- har huvudmannens skriftliga godkännande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och använda centrala begrepp relaterade till slöjd och slöjdundervisning
- uppvisa ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt till slöjdens material, redskap, tekniker och arbetsprocesser
- använda slöjdens material, redskap och hantverkstekniker i praktiskt arbete på ett ändamålsenligt och säkert sätt
- redogöra för kunskaper inom form- och färglära
- använda olika två- och tredimensionella skisstekniker i arbete med idéutveckling
- presentera och motivera sina överväganden och val avseende slöjdens material, redskap, tekniker och arbetsprocesser
- analysera och kritiskt granska slöjdens estetiska och kulturella uttryck utifrån aspekter såsom genus, etnicitet och flerspråkighet.
- beskriva och reflektera över kulturhistoriska och kulturgeografiska perspektiv med anknytning till slöjd, hantverk och formgivning
- reflektera över arbetsprocesser slöjd som teori och tillämpning i relation till aktuell forskning inom ämnesområdet
- analysera aspekter som hållbar utveckling, ekonomi och resurshushållning i relation till slöjd i grundskolan
- planera och diskutera varierande innehåll, arbetsformer och organisation av slöjdundervisning
- använda och diskutera digital teknik i arbete med slöjdens material och tekniker samt i relation till slöjdundervisning
- identifiera och diskutera specialpedagogiska insatser i och genom slöjd.
- analysera och reflektera över ämnesdidaktiska perspektiv på olika undervisningssituationer i slöjd
- granska och kommentera aktuell vetenskaplig litteratur inom slöjd och slöjdundervisning
- analysera, bedöma och betygssätta elevarbeten i slöjd, med både formativt och summativt syfte, utifrån kursplanens mål och kunskapskrav
Kursinnehåll
I kursen studeras centrala begrepp för material, redskap och tekniker inom slöjd och slöjdundervisning. Kursen innehåller praktiskt arbete med skissmetoder, idéutveckling och hantverkstekniker i slöjdens material. Arbetet med formgivning fokuseras på begrepp inom form- och färglära samt på färdighetsträning med skisstekniker i två och tre dimensioner. I kursen övas studenten att motivera sina överväganden och val genom arbetsprocessen i relation till arbetets syfte och funktioner. Värdering av resultaten sker både med inriktning mot föremålens estetiska och kulturella uttryck. I samband med detta innehåll sker kritiska analyser av kulturbegreppet, med särskilt fokus på interkulturella perspektiv, mångkultur, kön och jämställdhet. Även frågor om resurshushållning och hållbar utveckling - såväl social som ekonomisk - behandlas i samband med analyser och reflektioner av slöjdens material i kursen. Genom alla delar av slöjdens arbetsprocesser, från inspiration, formgivning, hantverkstekniker till dokumentation och uppföljning används och diskuteras digitala verktyg i olika former.
Under kursen studeras aktuell slöjdpedagogisk forskning, nationella utvärderingar samt styrdokument för grundskolan. Studenten arbetar kontinuerligt med ämnesdidaktiska frågeställningar och reflekterar över villkor och förutsättningar för att organisera och leda undervisning i slöjd. Detta gäller också specialpedagogiska anpassningar och insatser genom och i slöjdämnet. I kursen bearbetas moment med dokumentation av elevers arbete som underlag för bedömning av slöjdens arbetsprocesser och resultat. Arbetet med bedömning och betygssättning sker med utgångspunkt i grundskolans läroplan och slöjdens kursplan med mål, innehåll och kunskapskrav för de aktuella årskurserna.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges som en kombination av distansstudier och tre campusträffar i Linköping per termin om vardera 2-3 dagar vilket innebär totalt 7-8 dagar per termin. En webbaserad lärplattform, Lisam, används för kommunikation och samarbete mellan campusträffarna samt för inlämning av uppgifter och presentationsmaterial.
Examination
Kursen examineras dels vid de campusförlagda träffarna, exempelvis genom muntliga och visuella presentationer av gestaltande uppgifter samt muntligt i litteraturseminarier och grupprojektarbeten. Dessutom examineras kursen genom skriftliga och visuella redovisningar och inlämningsuppgifter, exempelvis portfolio, via LiU:s webbaserade lärplattform.
För VG på hel kurs krävs minst 23hp VG.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Praktiskt arbete del 1, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 5 hp | U, G, VG |
PRA2 | Praktiskt arbete del 2, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 4 hp | U, G, VG |
PRA3 | Praktiskt arbete del 3, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 5 hp | U, G, VG |
PRA4 | Praktiskt arbete del 4, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 4 hp | U, G, VG |
PRA5 | Praktiskt arbete del 5, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 4 hp | U, G, VG |
PRA6 | Praktiskt arbete del 6, redovisas visuellt, muntligt och skriftligt | 4 hp | U, G, VG |
SKR1 | Skriftlig redovisning, Del 1 | 2 hp | U, G, VG |
SKR2 | Skriftlig redovisning, Del 2 | 3 hp | U, G, VG |
SKR3 | Skriftlig redovisning, Del 3 | 2 hp | U, G, VG |
SKR4 | Skriftlig redovisning, Del 4 | 3 hp | U, G, VG |
SKR5 | Skriftlig redovisning, Del 5 | 2 hp | U, G, VG |
SKR6 | Skriftlig redovisning, Del 6 | 3 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig hemtentamen | 1 hp | U, G, VG |
SEM1 | Didaktiskt Seminarium | 1 hp | U, G |
SEM2 | Didaktiskt Seminarium | 1 hp | U, G |
SEM3 | Didaktiskt Seminarium | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.