Språk-, läs- och skrivutveckling för lärare i förskoleklass och årskurs 1-6. Ingår i Lärarfortbildningen, 15 hp
The Pedagogy of Reading and Writing, 15 credits
960L06
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2011 | 201104-201123 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha förvärvat kunskap om barns förutsättningar för språkligt och skriftspråkligt lärande och utveckling
- ha förståelse för betydelsen av språkligt och skriftspråkligt utvecklande miljöer i skolan
- kunna urskilja samt definiera olika lärande- och språkteorier i den praktiska verksamheten
- ha förvärvat kunskap om läs- och skrivprocessen samt barns läs- och skrivutveckling
- kunna utveckla läsförståelse hos barn samt vara förtrogen med olika lässtrategier
- ha förståelse för pojkars och flickors läsintresse i relation till textgenre och medier
- kunna urskilja olika läsundervisningsmetoder utifrån teoretiska perspektiv
- kunna definiera centrala begrepp inom läsningens och skrivningens område
- ha förvärvat kunskap om två/flerspråkighet
- kunna identifiera hinder i läs- och skrivutvecklingen
Kursinnehåll
Kursen fokuserar kunskapsområdet språk- läs- och skrivutveckling där förutsättningar för ett skriftspråkligt lärande klargörs. Lärandeteorier samt språkteorier om barns språkutveckling ligger som grund. Läs – och skrivprocessen, lässtrategier samt läs – och skrivutveckling behandlas ingående. Läsundervisningsmetoder tydliggörs utifrån olika lärandeteorier. Läsförståelse, lässtrategier och läsintresse ingår som betydelsefulla delmoment i kursen.
I övningsuppgifter fokuseras den praktiska verksamheten gällande läsning och skrivning. Genus och två/flerspråkighet beaktas genomgående. Hinder i läs – och skrivutvecklingen diskuteras samt begrepp såsom läs – och skrivsvårigheter/dyslexi förtydligas..
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar som dels förläggs på studieorten dels är nätbaserade. Till den studerandes arbetsinsats hör läsning och reflektion av angiven litteratur. Vidare omfattar kursen övningsuppgifter av olika slag, vissa i form av fältstudier. Kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt lärares teoretiska grundsyn om läs – och skrivundervisningsmetoder utgör också en del av den studerandes arbetsuppgifter. Redovisningarna sker både individuellt och i form av diskussion och uppföljning i responsgrupper.
Examination
Kursen examineras med skriftlig individuell uppgift.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.