Ledarskap, lärandeprocesser och bedömning i ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen - franska och spanska. Ingår i Lärarfortbildningen, 30 hp
Leadership, learning processes, and evaluation in an intercultural perspective in the teaching of French and Spanish, 30 credits
960L25
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Veckoslut) | VT 2009 | 200904-201050 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningenLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- leda en dialogiskt inriktad språkundervisning i olika kontexter;
- analysera hur språkklassrummet kan tas till vara för språkliga och kulturella socialiseringsprocesser;
- reflektera över klassrummets språkliga och kulturella dimension med hjälp av begrepp såsom språksyn, normer, språklig variation, flerspråkighet, identitetsskapande och kultur;
- problematisera bedömningen av interkulturell kompetens.
Kursinnehåll
Kursens innehåll ligger i linje med aktuell forskning om språkundervisningens kulturdimension. Förhållandet till språk, kulturer och identitetsskapande lyfts fram såväl utifrån ett interkulturellt perspektiv som ett lärandeperspektiv.
Kursen består av en teoretisk del som innehåller:
- Ledarskap och dialogiska lärandeprocesser;
- Sociolingvistiska perspektiv och kulturteorier.
Kursen består även av en praktisk del där följande aspekter problematiseras:
-Ledning av lärandeprocesser och dialogisk organisation av språkundervisning i olika kontexter och med hjälp av IKT;
-Interaktion, socialisering, identitetsskapande, öppenhet och tolerans mot det som kan upplevas som främmande utifrån såväl genus-, etnicitet- som klassperspektiv;
-Styrdokument och bedömningsperspektiv gällande interkulturell kompetens.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges på distans med två-tre campusträffar per termin beroende på antalet deltagare.
I övrigt är undervisningen nätbaserad. Kursdeltagarna genomför olika projekt i sin egen undervisning och utbyter erfarenheter genom interaktion via lärplattform. Litteraturstudier ingår. Den campusförlagda undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen utgörs av löpande projektarbeten i deltagarnas egen undervisning som diskuteras och redovisas i lärplattformen under kursens gång. Avslutningsvis sker en muntlig redovisning med skriftligt underlag som integreras i en sista övergripande diskussion under den sista campusträffen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.