Att leda vuxenutbildning, 7.5 hp
Leadership in adult education, 7.5 credits
961A04
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Sofia NyströmKursansvarig
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Sjättedelsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202440-202524 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXFörkunskapskrav
Deltagaren ska ha fullgjord befattningsutbildning för rektorer och ha arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning. Huvudmannens godkännande krävs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
• beskriva och tolka vuxenutbildningens framväxt, organisation, uppdrag, mål och position i förhållande till det omgivande utbildningslandskapet
• beskriva och problematisera vuxenutbildningens samhällsuppdrag samt behov av pedagogiskt ledarskap i relation till dess styrdokument.
• analysera och beskriva på vilka sätt det pedagogiska ledarskapet inom den kommunala vuxenutbildningen kan bidra till utveckling av lärandemiljöer, lärarkompetens samt elevernas kunskap och lärande
• identifiera vuxenutbildningens aktuella och framtida utvecklingsbehov i förhållande till beprövad erfarenhet och aktuell vuxenutbildningsforskning
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupad kunskap kring vuxenutbildningens framväxt, organisation, uppdrag och mål, med fokus på dess ledning. I kursen diskuteras den pedagogiska dimensionen av rektorsrollen idag och utbildningsformens komplexitet. Detta innefattar både en inriktning på skolutveckling i pedagogisk verksamhet för vuxna och en kritisk diskussion kring vuxenutbildningens verksamhet.
Utbildningens innehåll kommer att utgå från tre huvudteman:
1. Pedagogiskt ledarskap i vuxenutbildning
2. Organisering av vuxenutbildning
3. Utveckling av vuxenpedagogisk verksamhet
Utifrån ovanstående teman kommer följande innehåll att behandlas i utbildningen för att förse deltagaren med relevanta kunskaper för att leda vuxenutbildning:
• Kommunal vuxenutbildning i historiskt och samhälleligt perspektiv
• Vuxenutbildningens komplexa organisation
• Utveckling av verksamheten med utgångspunkt i läroplanen för vuxenutbildning och skollagen
• Att utveckla och leda pedagogisk verksamhet för vuxna
• Målgruppen, elever och personal
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten och digital kommunikation.
Undervisningen kommer att ske på gemensamma internat varvat med nätbaserad undervisning mellan respektive internat. Mellan träffarna arbetar deltagarna med uppgifter där kursinnehåll inklusive litteratur knyts till den egna vuxenutbildningspraktiken.
Examination
Skriftlig tentamen 7,5hp
Kursdeltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRO1 | Skriftlig tentamen | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.