Kognitionsvetenskapliga perspektiv för komvuxlärare, 7.5 hp
Cognitive science for teachers within municipal adult education, 7.5 credits
961A07
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202536-202551 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXFörkunskapskrav
Lärarexamen eller motsvarande examen
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall deltagaren kunna:
- redogöra för centrala kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp, teorier och modeller.
- redogöra för och diskutera vuxenstuderandes olika individuella kognitiva förutsättningar och behov.
- kritiskt reflektera kring centrala kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp, teorier och modeller samt dess relevans för undervisning och lärande inom komvux.
- tillämpa centrala kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp, teorier och modeller på den egna undervisningspraktiken
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i nedanstående två teman.
Tema 1: Kognitionsvetenskap – vad innebär detta perspektiv och vad kan det lära oss om vuxnas lärande?
Det första temat berör grundläggande kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp kopplat till lärande det vill säga om människans förmåga (och ibland oförmåga) till uppmärksamhet, uppfattning och tolkning av sinnesintryck, sensoriskt minne, arbetsminne, exekutiva funktioner, långtidsminne, glömska, kognitiva strategier, motivation etc.
Dessa kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp relateras i kursen till undervisningspraktiken i komvux det vill säga vilka implikationer kunskapen om detta får för organisering av lärande för vuxna individer. Här lyfts även forskning om komvux gällande till exempel vuxnas lärande, organisering av komvux och lärares arbete.
Tema 2: Att möta olika utmaningar i vuxenutbildningen
Det andra temat tar sin utgångspunkt i det heterogena klassrummet inom komvux. Utifrån kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp presenteras olika kognitiva utmaningar som finns i relation till läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter samt NPF.
Inom ramen för detta problematiseras hur deltagarna kan stötta elever med kognitiva utmaningar exempelvis genom diskussioner kring anpassningar, specialpedagogik och inkluderande vuxenpedagogik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt aktiv närvaro vid obligatoriska moment (icke poänggivande). Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Deltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Enligt avtalet är antalet examinationer begränsade till två. Vid behov är det möjligt att avtala om ett tredje tillfälle.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 7.5 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 0 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.