Yrkesutbildning i utveckling – en kurs för lärare på yrkesinriktade folkhögskolekurser, 7.5 hp
Vocational education in development - a course for teachers in vocational folk high school courses, 7.5 credits
961G27
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Per AnderssonKursansvarig
Per AnderssonStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2021 | 202147-202218 | Svenska | Ortsoberoende, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs skall deltagaren kunna:
• beskriva den egna yrkeskunskapen och yrkesidentiteten utifrån relevanta begrepp och teorier om kunskap och bildning.
• beskriva och reflektera över innehåll och form i folkhögskolans yrkesutbildning i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden.
• redogöra för och diskutera olika sätt att planera och genomföra yrkesutbildning på folkhögskola.
• identifiera och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolans yrkesutbildning.
• diskutera vad ett inkluderande förhållningssätt i mötet med deltagares olika förutsättningar för studier kan innebära.
• visa förmåga att identifiera yrkesdidaktiska utvecklingsbehov inom folkhögskolan på såväl individuell som verksamhetsnivå.
Kursinnehåll
I kursen behandlas kunskap om och perspektiv på yrkesutbildning i folkhögskola, vilket även ger deltagarna förutsättningar att utveckla arbetet med yrkesinriktade kurser.
Yrkesutbildning på folkhögskola belyses utifrån följande teman:
• Yrkeskunskap och yrkesidentitet. Här behandlas vad som kännetecknar innehållet i olika yrkesutbildningar, och hur är detta relaterat lärarens eget kunnande i förhållande till yrket.
• Yrkesutbildning på folkhögskola. Här behandlas vad yrkesutbildning innebär i ett folkhögskolesammanhang med dess historia och tradition, och hur denna utbildning är relaterad till annan yrkesutbildning och till arbetslivet.
• Lärare på yrkesutbildning. Här behandlas lärarrollen i folkhögskolans yrkesutbildning, och hur denna formas i mötet mellan yrke, yrkesdidaktik och folkhögskolesammanhang.
• Hur yrkesutbildning styrs och formas. Här behandlas de villkor som finns för folkhögskolans yrkesutbildning, och hur dessa formas i samspel mellan staten, folkbildningens aktörer, avnämare i form av arbetsgivare och branscher samt den enskilda folkhögskolan och dess lärare och deltagare.
• Yrkesdidaktik för folkhögskolan. Här behandlas planering och genomförande av undervisning i yrkesutbildning på folkhögskola i samspel mellan skola och arbetsliv.
• Bedömning och validering. Här behandlas olika former av bedömning inför och under en yrkesutbildning, bland annat innebörden i formativ och summativ bedömning samt validering.
• Deltagaren i yrkesutbildning. Här behandlas deltagarinflytande på folkhögskola samt innebörden i en inkluderande pedagogik med hänsyn till deltagare med särskilda behov.
• Utveckling av folkhögskolans yrkesutbildning. Här behandlas möjligheter till utveckling av såväl den enskilda lärarens undervisning som av en kurs som helhet.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten och digital kommunikation
Examination
Kursen examineras genom
- muntlig examination, betygsskala: U, G
- individuell skriftlig redovisning, betygsskala: U, G
Detaljerad information återfinns i kursens studiehandledning.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Muntlig examination | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.