Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket), 15 hp

Mathematics learning for preschool teachers teaching in preschool class, 15 credits

961G30

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2024 202434-202523 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Förkunskapskrav

Deltagarna ska ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, och vara anställda för undervisning i förskoleklassen. Deltagarna ska ha sin rektors godkännande för att få gå kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för vad matematik är i förskoleklass och de tidiga skolåren (F-3)
  • redogöra för hur elever utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband inom matematiken
  • resonera kring olika didaktiska förhållningssätt i relation till matematikundervisning i förskoleklass och de tidiga skolåren (F-3)
  • planera och motivera undervisning utifrån innehåll, undervisningsmaterial och undervisningsformer i relation till grundskolans styrdokument 
  • kartlägga, analysera och bedöma elevers matematiska kunskaper och förmågor i matematik 
  • utifrån kartläggning och ett ämnesdidaktiskt perspektiv, kunna planera, genomföra, följa upp och utvärdera matematikundervisning i förskoleklass och de tidiga skolåren (F-3)
  • resonera kring planering, genomförande och utvärdering av undervisning i relation till elevers skilda förutsättningar.

Kursinnehåll

Kursen fokuserar lärande och undervisning i grundläggande matematik för yngre elever i relation till det centrala innehållet i matematik för förskoleklassen och de tidiga skolåren (F-3). I kursen behandlas taluppfattning och tals användning, aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring samt problemlösning. Detta görs med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning.

Ett centralt tema i kursen är elevers möten med matematik. Detta omfattar teorier om elevers begreppsutveckling inom exempelvis taluppfattning och tals användning, matematiska samtal samt hur elevers lärande i matematik tar sig uttryck. Vidare fokuseras planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning i förskoleklass och de tidiga skolåren. Kursen fokuserar också kartläggning, analys och bedömning av elevers kunskaper och förmågor i matematik i relation till grundskolans styrdokument. I kursen uppmärksammas också elevers skilda förutsättningar och mångfaldsaspekter kopplat till lärande och undervisning i matematik.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och  workshops samt självstudier, både enskilt och i grupp.

Examination

Muntlig redovisning, skriftlig redovisning och skriftlig hemtentamen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE5 Skriftlig redovisning 1 hp U, G
SRE6 Skriftlig redovisning 3 hp U, G
SRE7 Skriftlig redovisning 3 hp U, G
MRE3 Muntlig redovisning 1.5 hp U, G
MRE4 Muntlig redovisning 1.5 hp U, G
SRE8 Skriftlig hemtentamen 5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.