Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket), 15 hp
Learning of reading and writing for preschool teachers teaching in preschool class, 15 credits
961G31
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | 202434-202523 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXFörkunskapskrav
Deltagarna ska ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, och vara anställda för undervisning i förskoleklassen. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
redogöra för faktorer av betydelse för elevers språkutveckling
redogöra för innebörden av begreppet språklig medvetenhet och relatera det till elevers läs- och skrivlärande
granska och diskutera elevers läs- och skrivutveckling med hjälp av olika teoretiska modeller
kartlägga och bedöma elevers tidiga läsande och skrivande
planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar barns tidiga läsande och skrivande
identifiera tecken på läs- och skrivsvårigheter
välja och motivera pedagogiska insatser för elever som uppvisar tecken på läs- och skrivsvårigheter
Kursinnehåll
Det första delmomentet behandlar förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen. Här studeras skillnader mellan talat och skrivet språk samt faktorer som påverkar elevers språkliga utveckling. Dessutom kopplas begreppet språklig medvetenhet till det tidiga läs- och skrivlärandet.
Det andra delmomentet behandlar elevers läs- och skrivutveckling. Inom delområdet studeras teorier om läs- och skrivmodeller. Här studeras också kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter. Dessutom ingår att planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar barns tidiga läsande och skrivande.
Det tredje och sista delområdet behandlar läs- och skrivsvårigheter. Här studeras tecken på läs- och skrivsvårigheter och lämpliga pedagogiska insatser för dessa.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och workshops (i digitala former) samt självstudier, både enskilt och i grupp.
Examination
Skriftlig hemtentamen, redovisning av ett projektarbete, skriftlig redovisning. Examinationerna är individuella.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GInstitution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig hemtentamen | 2 hp | U, G |
PRO1 | Projektarbete | 5.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.