Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket), 15 hp

Learning of reading and writing for preschool teachers teaching in preschool class, 15 credits

961G31

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2024 202434-202523 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Förkunskapskrav

Deltagarna ska ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, och vara anställda för undervisning i förskoleklassen. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk

redogöra för faktorer av betydelse för elevers språkutveckling

redogöra för innebörden av begreppet språklig medvetenhet och relatera det till elevers läs- och skrivlärande

granska och diskutera elevers läs- och skrivutveckling med hjälp av olika teoretiska modeller

kartlägga och bedöma elevers tidiga läsande och skrivande

planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar barns tidiga läsande och skrivande

identifiera tecken på läs- och skrivsvårigheter

välja och motivera pedagogiska insatser för elever som uppvisar tecken på läs- och skrivsvårigheter

 

Kursinnehåll

Det första delmomentet behandlar förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen. Här studeras skillnader mellan talat och skrivet språk samt faktorer som påverkar elevers språkliga utveckling. Dessutom kopplas begreppet språklig medvetenhet till det tidiga läs- och skrivlärandet.  

Det andra delmomentet behandlar elevers läs- och skrivutveckling. Inom delområdet studeras teorier om läs- och skrivmodeller. Här studeras också kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter. Dessutom ingår att planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar barns tidiga läsande och skrivande.  

Det tredje och sista delområdet behandlar läs- och skrivsvårigheter. Här studeras tecken på läs- och skrivsvårigheter och lämpliga pedagogiska insatser för dessa.  

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och  workshops (i digitala former) samt självstudier, både enskilt och i grupp.

Examination

Skriftlig hemtentamen, redovisning av ett projektarbete, skriftlig redovisning. Examinationerna är individuella.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig hemtentamen 2 hp U, G
PRO1 Projektarbete 5.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 4.5 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning 3 hp U, G

Övrigt

Skolverkets bedömningsstöd i läs– och skrivutveckling i årskurs 1–3

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.