Skrivundervisningens utmaningar: metoder, bedömning och ChatGPT, 2.5 hp
Challenges in the teaching of writing: methods, assessment, and ChatGPT, 2.5 credits
961G42
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Helen WinzellKursansvarig
Helen WinzellKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Sjättedelsfart, Dagtid) | HT 2023 | 202335-202349 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXFörkunskapskrav
Deltagarna ska vara behöriga att undervisa i svenska på gymnasiet och ha anställning som gymnasielärare i svenska. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- skapa alternativa skrivutvecklande aktiviteter med utgångspunkt i olika undervisningsstrategier
- diskutera olika perspektiv på skrivutvecklande arbete i relation till generativa AI-verktyg som Chat GPT
- diskutera skrivbedömning i relation till generativa AI-verktyg som Chat GPT.
Kursinnehåll
I kursen studeras svenskämnets skrivutvecklande arbete i relation till undervisningsstrategier, skrivbedömningsteori och styrdokument. Vidare studeras hur AI-verktyg som Chat GPT kan användas i det skrivutvecklande arbetet. Här ingår att relatera skrivbedömning till generativa AI-verktyg.
Undervisnings- och arbetsformer
Förinspelade föreläsningar
Grupparbete
Självständiga studier
Examination
Aktivt deltagande i utbildningsträffarna samt en individuell inlämningsuppgift.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Aktivt deltagande | 0.5 hp | U, G |
SRE1 | Individuell inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.