Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för vuxna, 7.5 hp
Teaching for language and subject development for adult learners, 7.5 credits
961G45
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- beskriva och analysera språkutvecklande undervisning i relation till vuxna utifrån egen erfarenhet och exempel från undervisningspraktiken
- kritiskt diskutera perspektiv på språkanvändning i och utanför undervisning
- genomföra och reflektera över egen undervisning i relation till språkutvecklande arbetssätt
- redogöra för och tillämpa former för gestaltande undervisning i språk- och ämnesutvecklande syfte.
Kursinnehåll
I kursen behandlas vad språkutvecklande arbetssätt kan innebära i relation till det egna undervisningsämnet och vilka vanliga språkliga utmaningar som flerspråkiga elever kan möta i undervisningen. Vidare behandlas vuxendidaktiska, socio-kulturella och kritiska perspektiv på litteracitet, språkanvändning och lärande. Dessutom bearbetas former för gestaltande undervisning för språk- och ämnesutveckling. Detta kan exempelvis vara berättelser, rollspel, bild samt gruppen som resurs för lärande i flerspråkiga grupper.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande på seminarier inklusive inlämning av seminarieunderlag samt övningslektion i grupp med individuell skriftlig reflektion.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Aktivt deltagande på seminarier inklusive inlämning av seminarieunderlag | 3 hp | U, G |
SRE1 | Övningslektion i grupp med individuell skriftlig reflektion | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.