Inkludering och specialpedagogik för vuxna , 7.5 hp
Inclusion and Special Education for Adults, 7.5 credits
961G47
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och diskutera specialpedagogiska teorier och begrepp
- identifiera och beskriva specialpedagogiska utmaningar i undervisning för vuxna
- kritiskt diskutera vad ett inkluderande förhållningssätt som utgår från vuxenstuderandes olika förutsättningar och behov innebär
- analysera den egna undervisningspraktiken i förhållande till relevanta specialpedagogiska teorier för vuxna.
Kursinnehåll
I kursen behandlas inkluderande vuxenpedagogik och specialpedagogik för vuxna genom att ta avstamp i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Kursen betonar ett professionellt förhållningssätt som tar hänsyn till och bejakar vuxendeltagares olikheter. Inom ramen för kursen diskuteras förutsättningar för gynnsamma lärsituationer på individ-, grupp- och organisationsnivå. Slutligen behandlas pedagogiska samt didaktiska utmaningar som kan uppstå i detta sammanhang genom att analysera den egna undervisningspraktiken.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.