Yrkesdidaktik – att utvecklas som yrkeslärare, 7.5 hp
Teaching and Learning for Vocational Teachers, 7.5 credits
961G50
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för, samt tillämpa, centrala didaktiska begrepp och frågeställningar i undervisning i det egna yrkesämne
- beskriva relationen mellan den egna yrkeskunskapen, yrkesidentiteten och lärarrollen utifrån relevanta begrepp
- redogöra för didaktiska val i relation till yrkesutbildningens planering, genomförande och utvärdering
- använda styrdokument som grund för undervisningsplanering
- analysera och kritiskt granska den egna undervisningspraktiken och identifiera egna utvecklingsbehov som yrkeslärare.
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika teorier kring yrkesdidaktik, vuxnas lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att undervisa i ett yrkesämne. Yrkesdidaktik diskuteras utifrån grundläggande begrepp rörande yrkesidentitet, yrkeslärande och den egna lärarrollen. Vidare diskuteras yrkesdidaktiska val i relation till planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Kursen inkluderar innehåll som tar avstamp i deltagarnas erfarenheter och reflektioner kring sina behov av utveckling som lärare. Dessutom behandlas styrdokument och hur dessa används som en grund för undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete , redovisningar och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
SME1 | Muntlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.