Didaktisk praktik för lärare i vuxenutbildning, 7.5 hp
Teaching and learning in Adult Education, 7.5 credits
961G51
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- identifiera och kritiskt granska vuxenutbildningens didaktiska utmaningar i relation till forskning om vuxnas lärande och vuxenutbildning
- beskriva och reflektera över design och genomförande av lektioner i förhållande till vuxendidaktiska teorier
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och reflektera över den egna undervisningen
- identifiera egna utvecklingsbehov i rollen som lärare
- använda olika former för uppföljning och bedömning av studerandes kunskaper.
Kursinnehåll
I kursen behandlas didaktiska praktiker utifrån vuxenutbildningens särskilda förutsättningar. Kursen tar upp undervisning i formell vuxenutbildning i relation till didaktikens centrala frågeställningar och lärarens yrkesutövning. Lektionsdesign, lektionsuppföljning och bedömning i relation till undervisningssammanhangets förutsättningar och vuxendidaktiska perspektiv tas även upp. Den studerande får även reflektera över egna pedagogiska ideal och utvecklingsbehov.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom övningslektioner med reflektion, skriftlig inlämning av observationsanalys samt seminarium.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Övningslektioner med reflektion | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig inlämning av observationsanalys | 3 hp | U, G |
SEM1 | Bedömning | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.