Litteraturundervisningens utmaningar: läsintresse, litteratursamtal och komplexa texter, 2.5 hp
Challenges in Literature Education: Reading Interest, Literary Conversations and Complex Texts, 2.5 credits
961G53
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (, ) | HT 2024 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXFörkunskapskrav
Deltagarna ska vara behöriga att undervisa i svenska i grundskolan i år 7-9 eller på gymnasiet och ha anställning som ämneslärare i svenska. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- utforma utforskande och fördjupande litteratursamtal
- diskutera perspektiv på textval i relation till olika typer av komplexitet
- diskutera relationen mellan läsintresse och didaktiska val.
Kursinnehåll
I kursen studeras och prövas modeller för utforskande och fördjupande litteratursamtal i relation till praktiska och teoretiska perspektiv på textval. Litteratursamtalets och textvalets betydelse för elevernas litteraturintresse diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller förinspelade föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt självständiga studier.
Examination
Aktivt deltagande i utbildningsträffarna samt en individuell inlämningsuppgift.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Aktivt deltagande | 0.5 hp | U, G |
SRE1 | Individuell inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.