Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå - samhällsperspektiv, 7.5 hp
Teaching AI at High School Level- Societal Perspectives, 7.5 credits
961G55
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Lars LindblomKursansvarig
Lars LindblomStudierektor eller motsvarande
Martin BerzellKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | 202437-202449 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren
- kunna resonera om AI:s påverkan på människa och samhälle, framför allt ur ett demokratiskt, etiskt och ett socialt perspektiv
- ha kunskaper om lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar relevanta för AI, nationella såväl som internationella
- kunna planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer.
Kursinnehåll
Kursen beskriver den historiska framväxten av AI, olika perspektiv på intelligens, samt aktuella AI-tillämpningar.
Kursen ska utveckla förmåga till ett kritiskt förhållningssätt till AI-utvecklingen och dess påverkan på individ- och samhällsnivå.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar och praktiska övningar. Undervisningen ska huvudsakligen ske på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
Examination
Kursen examineras genom individuell uppgift samt aktivt deltagande i seminarier.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Deltagande seminarium 1 | 1 hp | U, G |
DEL2 | Deltagande seminarium 2 | 1 hp | U, G |
DEL3 | Deltagande seminarium 3 | 1 hp | U, G |
EXAM | Examination | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.