Att leda lärande för hållbara framtider - i utbildning och arbete, 7.5 hp
Managing learning for sustainable futures - when teaching and at work, 7.5 credits
961G59
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för centrala hållbarhetsbegrepp
- grundläggande beskriva vad som menas med hållbarhet ur olika perspektiv
- kritiskt diskutera hur olika perspektiv på hållbarhet kan påverka pedagogiska val och förhållningssätt
- analysera sin yrkespraktik och identifiera vilka grundvärderingar och implicita föreställningar om världen och dess beskaffenhet den ger uttryck för
- välja ett hållbarhetsperspektiv och tillämpa det i sitt ledande av lärprocesser.
Kursinnehåll
Kursens första del ger en introduktion till ämnet hållbarhet. Här behandlas begrepp och teorier (se nedan), hur dessa hänger ihop samt varför de är relevanta i relation till pedagogiska praktiker och hållbarhet.
- Jordsystemet, människan och antropocen
- Modernitet, mänsklighet och mening
- Värdekonventioner: föreställningar och värderingars betydelse för praktiken
- Olika perspektiv på hållbarhet (t.ex. tidiga miljörörelser, hållbar utveckling, hållbar samhällstransformation)
- Hållbarhetskompetenser: trender och övergripande mönster i vad som behövs för framtiden
Kursens andra del fokuserar pedagogik för hållbarhet. Här introduceras transformativt lärande och kritisk vuxenpedagogik som centrala för att utveckla pedagogiska praktiker som kan främja hållbarhet. Studenten ges sedan möjlighet att välja en specifik applicering att fördjupa sig inom (t.ex. ekopedagogik, wild pedagogy, social ecology, degrowth pedagogy, utomhuspedagogik för hållbarhet). Här behandlas även andra, mer övergripande verktyg relevanta för pedagogiskt arbete, så som systemperspektiv, safe-enough spaces och radikalt framtidstänkande.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig examination, skriftlig reflektion, redovisning och grupp diskussion.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Grundvärderingar och föreställningar i yrkespraktiker | 3 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning (inkl. portfolio) | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig reflektion | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.