Ledarskap och konflikthantering i klassrummet, 7.5 hp
Leadership and Conflict Management in the Classroom, 7.5 credits
961G62
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2025 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- beskriva och diskutera teorier om ledarskap och konflikthantering
- redogöra för, och tillämpa olika typer av samtalsstrategier i sådana områden i undervisningen som kan uppfattas som kontroversiella
- beskriva och hantera olika typer av kränkningar och trakasserier som kan förekomma i undervisningen.
- planera, genomföra och utvärdera undervisning med utgångspunkt från teorier och metoder om ledarskap, konflikthantering och samtal som undervisningsform.
Kursinnehåll
I kursen behandlas ledarskap och konflikthantering i undervisningen samt hur trygghet och studiero kan främjas. Kursen tar även upp hur lärare kan planera för, och hantera situationer/teman/ämnesområden som i undervisningen kan uppfattas som kontroversiella. I kursen ges möjlighet att pröva och reflektera över olika strategier och konkreta tillvägagångssätt för att utveckla förmågan att hantera delar i undervisningen som kan leda till konflikter. Kursens innehåll bygger i stora delar på teorin Teaching Through Interaction (TTI).
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, observationer, färdighetsträning i en simuleringsmiljö samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier, färdighetsträning i simuleringsträning, observation av simuleringsträning samt individuella och gruppvisa skriftliga inlämningsuppgifter.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Deltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Enligt avtalet är antalet examinationer begränsade till två. Vid behov är det möjligt att avtala om ett tredje tillfälle.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Deltagande på seminarier | 0 hp | D |
SIM1 | Färdighetsträning i simuleringsträning | 2.5 hp | U, G |
OBS1 | Observation av simuleringsträning | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Skriftliga inlämningsuppgifter | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.