Barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan utifrån första- och andraspråksperspektiv, 15 hp
Children's language-, reading-, writing- and mathematics development in preschool based on first and second language perspectives, 15 credits
961G63
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202535-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EFörkunskapskrav
Förskollärare i förskolan med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- utifrån ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över särskilda utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera hur utmaningarna kan hanteras
- identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- utifrån ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över särskilda utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras
- identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och de estetiska uttrycksformers betydelse för barns lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik utifrån första- och andraspråksperspektiv
- redogöra för begrepp inom teorin lekresponsiv undervisning
- planera, genomföra och dokumentera aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupning i barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, samt i hur sådan utveckling kan stödjas genom lekresponsiv undervisning i förskolan.
Utbildningen består av tre delar, vilka är: Språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv (6 högskolepoäng), Matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv (6 högskolepoäng) och Lekresponsiv undervisning för att främja barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första och andraspråksperspektiv, (3 högskolepoäng).
Särskilt i fokus är de didaktiska utmaningar och möjligheter som skapas i verksamheter där barnen har olika språkliga bakgrunder. Genom samtliga delar går därför en strimma om språklig mångfald. Här ligger fokus på att undersöka olika utmaningar, uppdatera och fördjupa deltagarens kunskaper kring begrepp och teman som förstaspråksutveckling, andraspråksutveckling, enspråkighet, två-och flerspråkighet, samspel, lingua franca, undervisningsspråk, utveckling och lärande i och genom första- och andraspråk. I kursen anpassas innehållet efter deltagarnas förutsättningar och behov, så att alla ges möjlighet att relatera till sin egen yrkesroll och undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, fältuppgifter och självständiga studier.
Examination
Examinationen i kursen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Deltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Enligt avtalet är antalet examinationer begränsade till två. Vid behov är det möjligt att avtala om ett tredje tillfälle.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U, G |
SME1 | Skriftlig och muntlig redovisning av fältuppgifter 1–3 | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
SME2 | Skriftlig och muntlig redovisning av fältuppgifter 4-5 | 4 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning i grupp | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.