Matematikutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 utifrån första- och andraspråksperspektiv, 7.5 hp
Mathematics development in preschool class and grades 1–3 from first and second language perspectives, 7.5 credits
961G64
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202535-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EFörkunskapskrav
Förskollärarexamen, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 eller motsvarande äldre lärarexamen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för centrala matematiska begrepp inom aritmetik och algebra som har inverkan på elevers matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
- visa kännedom om lärverktygs betydelse för elevers lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik och algebra
- planera, genomföra och utvärdera undervisning som främjar elevers matematikutveckling med fokus på aritmetik och algebra
- beskriva och problematisera särskilda utmaningar för matematikutveckling och hur dessa kan hanteras.
Kursinnehåll
Kursen behandlar elevers matematikutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Teoretiska och didaktiska perspektiv inom aritmetik och algebra utgör en central del av kursen, där särskild vikt läggs vid talstrukturer, talrelationer samt additiva och multiplikativa strukturer. Kursen belyser även hur dessa områden är avgörande för elevers utveckling av algebraiskt tänkande och hur en djupare förståelse inom dessa områden kan stödja fortsatt matematiklärande.
En viktig del av kursen är planering, genomförande och utvärdering av undervisning som syftar till att stödja och utveckla elevers matematiska förmågor. I detta sammanhang diskuteras och problematiseras hur olika undervisningsstrategier kan anpassas för att möta elever med olika språkliga och matematiska förutsättningar.
Kursen lyfter också betydelsen av problemlösning i matematikundervisningen och dess betydelse för att utveckla elevernas förståelse. Vidare behandlas hur olika lärverktyg – exempelvis val av uppgifter, konkreta material och digitala resurser – kan användas för att tillgängliggöra det matematiska innehållet och skapa en inkluderande lärmiljö.
Genom kursen får deltagarna möjlighet att analysera och reflektera kring matematikundervisningens utmaningar och möjligheter, med fokus på hur en språkligt och kognitivt tillgänglig undervisning kan stödja alla elevers matematiska utveckling. I kursen anpassas innehållet efter deltagarnas förutsättningar och behov, så att alla ges möjlighet att relatera till sin yrkesroll och undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, praktiska övningar och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig redovisning.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Deltagare, vars examination inte godkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Enligt avtalet är antalet examinationer begränsade till två. Vid behov är det möjligt att avtala om ett tredje tillfälle.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.