Vuxenlärares pedagogiska ledarskap och vuxnas lärande, 7.5 hp
Adult teacher pedagogical leadership and the learning of adults, 7.5 credits
961A03
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2018 | 201812-201923 | Svenska | Stockholm |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFörkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna problematisera frågor om etik, moral, normer, demokrati och livsåskådning utifrån vuxenutbildningens regelverk och uppdrag i relation till samhällsutveckling.
Analysera elevers identitetsformering och betydelsen av erfarenheter och motivation för deltagande och lärande i vuxenutbildning.
Identifiera och diskutera teorier och modeller för och kännetecken på didaktik för vuxna.
Identifiera och diskutera förutsättningar och hinder för nyanlända elevers lärande.
Analysera och kritiskt reflektera kring lärares ledarskap som företeelse och det egna ledarskapet i klassrummet.
Identifiera, analysera och kritiskt reflektera lärares och elevers kommunikationsmönster som företeelse i klassrummet.
Konstruera relevanta bedömningsinstrument med utgångspunkt i vuxenutbildningens styrdokument samt bedömningsteorier och -modeller.
Kursinnehåll
Kursen behandlar fyra teman som är relaterade till vuxenlärarens pedagogiska ledarskap i dagens vuxenutbildning. Kursens inledande tema är vuxenutbildningens roll och elevers förutsättningar för deltagande. I det problematiserar deltagarna värdegrunden i relation till vuxenutbildningens regelverk och uppdrag i förhållande till samhällsutvecklingen. Dessutom analyserar deltagarna vilken betydelse identitet, erfarenhet och motivation har för elevers deltagande och lärande. I temat undervisning identifierar och diskuterar deltagarna didaktiska teorier och modeller med utgångspunkt i vuxnas lärande. Här studeras även förutsättningar och hinder för nyanlända elevers lärande. I temat ledarskap och kommunikation identifierar, analyserar och reflekterar deltagarna kring lärares ledarskap och kommunikation i klassrummet. Kursens fjärde tema tar upp bedömning, där deltagarna använder teorier och modeller som underlag i konstruktion av bedömningsinstrument.
Examination
Examination – skriftlig hemtentamen, 7,5hp
En analyserande och problematiserande text som, med utgångspunkt i de fyra teman ur kursmålen, behandlar vuxenlärares ledarskap och vuxenelevers lärande.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.