Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Vetenskap, teori och metod, 9 hp
Educational Sciences 8, Science, theory and method, 9 credits
970A01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel Björklund-FlärdKursansvarig
Daniel Björklund-FlärdStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 7 (HT 2023) | 202334-202339 | Svenska | Norrköping | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 7 (HT 2023) | 202334-202339 | Svenska | Vimmerby | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 7 (HT 2023) | 202334-202339 | Svenska | Västervik | O |
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 7 (HT 2023) | 202334-202339 | Svenska | Hultsfred | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara relationen mellan vetenskapsteoretiska antaganden, teoretiska perspektiv, datainsamlingsmetoder och analysmetoder
- kritiskt granska utbildningsvetenskaplig forskning
- redogöra och argumentera för kvalitativa och kvantitativa metodansatser inom det förskolepedagogiska området
- planera och motivera val av forskningsdesign
Kursinnehåll
Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning och innehåller en genomgång av vetenskapsteoretiska utgångspunkter. De studerande diskuterar och analyserar relationen mellan val av metod, teoretiskt perspektiv och empiriskt material. Under kursen behandlas ett urval av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder för insamling samt analys av data. Inom kursen diskuteras forskningsetiska ställningstaganden. De studerande tränar sig i reflektion, analys och argumentation. Under kursen granskas avhandlingar och vetenskapliga artiklar inom det förskolepedagogiska området. De studerande arbetar med en egen forskningsdesign i 3 steg: 1. problemställning, syfte frågeställningar samt tidigare forskning, 2. teoretiskt perspektiv, 3. insamling- och analysmetod.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras genom
- hemtentamen i form av analys av studier från det förskolepedagogiska fältet med skilda vetenskapliga metodansatser (4hp)
- författande av forskningsplan (5hp)
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen, hemtentamen | 4 hp | U, G |
RAP1 | Rapport: Skriftlig forskningsplan | 5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Seminariedeltagande | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.