Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Vetenskap, teori och metod, 9 hp

Educational Sciences 8, Science, theory and method, 9 credits

970A01

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2023. Ersätts av 970G45.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tünde Puskas

Kursansvarig

Tünde Puskas

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 7 (HT 2019) 201934-201939 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara relationen mellan vetenskapsteoretiska antaganden, teoretiska perspektiv, datainsamlingsmetoder och analysmetoder
- kritiskt granska utbildningsvetenskaplig forskning
- redogöra och argumentera för kvalitativa och kvantitativa metodansatser inom det förskolepedagogiska området
- planera och motivera val av forskningsdesign

Kursinnehåll

Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning och innehåller en genomgång av vetenskapsteoretiska utgångspunkter. De studerande diskuterar och analyserar relationen mellan val av metod, teoretiskt perspektiv och empiriskt material. Under kursen behandlas ett urval av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder för insamling samt analys av data. Inom kursen diskuteras forskningsetiska ställningstaganden. De studerande tränar sig i reflektion, analys och argumentation. Under kursen granskas avhandlingar och vetenskapliga artiklar inom det förskolepedagogiska området. De studerande arbetar med en egen forskningsdesign i 3 steg: 1. problemställning, syfte frågeställningar samt tidigare forskning, 2. teoretiskt perspektiv, 3. insamling- och analysmetod.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt enskilt arbete.

Examination

Kursen examineras genom
- hemtentamen i form av analys av studier från det förskolepedagogiska fältet med skilda vetenskapliga metodansatser (4hp)
- författande av forskningsplan (5hp)

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen, hemtentamen 4 hp U, G
RAP1 Rapport: Skriftlig forskningsplan 5 hp U, G, VG
OBL1 Seminariedeltagande 0 hp D
Obligatorisk litteratur Callaghan, M. N., & Reich, S. M. (2018). Are educational preschool apps designed to teach? An analysis of the app market. Learning, Media and Technology, 43(3), 280-293. Danielson, K., Wong, K. M., & Neuman, S. B. (2019). Vocabulary in educational media for preschoolers: a content analysis of word selection and screen-based pedagogical supports. Journal of Children and Media, 1-18. Kristin, L. A. (2018). Metod helt enkelt. [2 uppl.] Malmö: Gleerups. Liljestrand, J., & Hammarberg, A. (2017). The social construction of the competent, self-governed child in documentation: Panels in the Swedish preschool. Contemporary Issues in Early Childhood, 18(1), 39-54. Lunneblad, J. (2017). Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: strategies, objectives and standards. European Early Childhood Education Research Journal, 25(3), 359-369. Löfdahl, Annica; Hjalmarsson Maria & Franzén, Karin (red.) (2014) Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Liber. Marklund, L. (2015). Preschool teachers’ informal online professional development in relation to educational use of tablets in Swedish preschools. Professional development in education, 41(2), 236-253. Mukherji, P. & Albon, D. (2018). Research methods in early childhood: an introductory guide. (3 uppl.) Los Angeles, Calif.: SAGE. Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S., & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of Early Childhood Research, 14(4), 444-460. Øyen, S.A. & Solheim, B. (2015). Akademiskt skrivande: en skrivhandledning. (1. uppl.) Malmö: Gleerups Utbildning. Rekommenderad litteratur: Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. (2., [rev.] uppl.) Malmö: Liber. Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.