Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Vetenskap, teori och metod, 9 hp
Educational Sciences 8, Science, theory and method, 9 credits
970A01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tünde PuskasKursansvarig
Tünde PuskasStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 7 (HT 2019) | 201934-201939 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara relationen mellan vetenskapsteoretiska antaganden, teoretiska perspektiv, datainsamlingsmetoder och analysmetoder
- kritiskt granska utbildningsvetenskaplig forskning
- redogöra och argumentera för kvalitativa och kvantitativa metodansatser inom det förskolepedagogiska området
- planera och motivera val av forskningsdesign
Kursinnehåll
Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning och innehåller en genomgång av vetenskapsteoretiska utgångspunkter. De studerande diskuterar och analyserar relationen mellan val av metod, teoretiskt perspektiv och empiriskt material. Under kursen behandlas ett urval av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder för insamling samt analys av data. Inom kursen diskuteras forskningsetiska ställningstaganden. De studerande tränar sig i reflektion, analys och argumentation. Under kursen granskas avhandlingar och vetenskapliga artiklar inom det förskolepedagogiska området. De studerande arbetar med en egen forskningsdesign i 3 steg: 1. problemställning, syfte frågeställningar samt tidigare forskning, 2. teoretiskt perspektiv, 3. insamling- och analysmetod.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras genom
- hemtentamen i form av analys av studier från det förskolepedagogiska fältet med skilda vetenskapliga metodansatser (4hp)
- författande av forskningsplan (5hp)
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen, hemtentamen | 4 hp | U, G |
RAP1 | Rapport: Skriftlig forskningsplan | 5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Seminariedeltagande | 0 hp | D |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
UK8studiehandledning2019ht | UK8studiehandledning2019ht .pdf | |
Kurslitteratur UK8 | Kurslitteratur UK8.pdf |