Förskolepedagogik 7, Pedagogisk ledning i förskolan, 7.5 hp

Preschool Education 7, Pedagogical Leadership in Preschool, 7.5 credits

970A04

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 6 (VT 2017) 201704-201708 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

-

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för och analysera ledarskap med utgångspunkt i forskning och i relation till förskolans uppdrag
- Identifiera och analysera förutsättningarna för förskollärarens pedagogiska och didaktiska ledarskap
- analysera och argumentera för hur man självständigt och tillsammans med arbetslaget, utifrån aktuella styrdokument och barns delaktighet kan utforma och leda förskolans verksamhet
- redogöra för och analysera det pedagogiska ledarskapets betydelse för jämställdhet och jämlikhet i den pedagogiska verksamheten
- jämföra och reflektera kring hur förskoleverksamhet och ledarskap bedrivs i andra delar av världen och spegla detta i relation till förskoleverksamhet i Sverige.
- producera och presentera en syntetiserande litteraturstudie om ledarskap utifrån en teoretisk utgångspunkt 

Kursinnehåll

I kursen teoretiseras den pedagogiska ledarens uppgift att omsätta förskolans läroplan i relation till omsorg, lärande och utveckling i förskolan kopplat till samhällsförändring, förskolläraruppdrag och yrkesroll. Den pedagogiska ledarens kompetens att samarbeta och att leda arbetslag behandlas teoretiskt och praktiskt. Vikt läggs exempelvis vid förmågan att kunna ge och ta kritik vilket praktiseras i kursen. I kursen belyses och granskas hur styrdokument och barns delaktighet ligger till grund för förskollärarens pedagogiska ledarskap. Med utgångspunkt i ett pedagogiskt ledarskap behandlas i kursen planering, genomförande och dokumentation av förskoleverksamhet. Det pedagogiska ledarskapet problematiseras för att identifiera och analysera möjligheter och hinder för verksamhetsutveckling. Hur sociala kategorier som ålder, genus, etnicitet och klass hanteras utifrån intersektionella och normkritiska perspektiv behandlas i kursen i förhållande till värdegrund och pedagogisk ledning. I kursen betonas även förskollärarens förmåga att i sitt pedagogiska ledarskap hålla sig à jour med utvecklingen inom förskoleområdet nationellt och internationellt, genom att söka och använda forskning i en litteraturstudie. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, rollspel och grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning av rapport och muntlig redovisning.

PROVKODER
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning, 5 hp UV
MRE1 Muntlig redovisning: seminarium kring pedagogiskt ledarskap, 2,5 hp UG

Obligatoriskt moment
OBL1 Obligatorisk seminarieserie, 0 hp D

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Arner Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan. Lund: Studentlitteratur Björk Willén Polly (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Stockholm: Liber Dolk, Klara (2009). Troubling Gender in Preschool: From Compensatory towards Complicating pedagogy. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood (7) 4-15 Ivarsson Alm, Ewa (2013). Ledarskap i förskolan. Lund: Studentlitteratur Johansson, T.; Lindgren, S. & Hellman, A. 2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber, kap 3. Ohlsson, Jon (2004). Arbetslag och lärande. Lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk betydelse. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2016) Läroplan för förskolan. Lpfö 98. Reviderad 2016. Stockholm: Fritzes Förlag. Sträng, Monica H. (red) (2007). Samspel för lärande - didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund. Studentlitteratur Egenvalda artiklar tillkommer Referenslitteratur kopplat till arbetsgrupper: Kjell Granström & Eva Hammar Chiriac Grupparbete - arbetsform med dåligt rykte Från Pedagogiska magasinet 2011-11-10 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/10/grupparbete-arbetsform-daligt-rykte Hammar Chiriac, E. & Granström, K. (2012). Teachers’ leadership and students’ experience of group work. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, pp.345–363. Nås via: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:428250/FULLTEXT01.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.