Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp

Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits

970G01

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2014) 1 Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- urskilja vad som betecknas som allmändidaktik i jämförelse med ämnesdidaktik i förskolan
- diskutera hur kunskap väljs ut och organiseras i förskolan
- redogöra för vad som kännetecknar förskolläraruppdraget

Kursinnehåll

Kursen organiseras i tre delar; didaktik, kunskap och profession. Allmändidaktiken inrymmer de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på den pedagogiska verksamheten. Kursen introducerar läroplansteori och pedagogisk filosofi i relation till förskolans verksamhet. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om förskola, undervisning, pedagoger, barn och föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna förskolerfarenheter och uppfattningar om vad som kännetecknar förskolläraruppdraget. Kursen behandlar övergripande olika perspektiv på barn, förskollärarprofessionen, lärande, fostran, omsorg och undervisning samt relationen mellan pedagog och barn. Vidare introduceras estetiska uttrycksformer och digitala verktyg.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, salstentamen: 5 hp U-VG.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Hansén, S-E. & Forsman, L. (red) (2011) Allmändidaktik. Vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1: Vad är allmändidaktik? (s 29-48). Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (red.) (2003 eller senare) Förskolan: barns första skola! Lund: Studentlitteratur Lindström, G. & Pennlert, L-Å. (2009). Undervisning i teori och praktik. En introduktion i didaktik. Fundo Förlag. (s 1-75) Läroplan för förskolan. Reviderad 2010. (Finns att hämta på följande hemsida i PDF -format: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 ) Riddersporre, B. & Persson, S. (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. (kap. 10) Stensmo, C. (1994). Pedagogisk filosofi. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (s. 9-38)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.