Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 10 hp

Educational Sciences 2, Development and Learning, 10 credits

970G02

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2011) Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgången kurs i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för den pedagogiska psykologins huvudområden
- skilja mellan olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- relatera teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi till förskolans verksamhet
- reflektera kring mångfaldens betydelse i förskolans verksamhet
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett verktyg för att leda och stödja barns utveckling och lärande

Kursinnehåll

I kursen behandlas barns utveckling och lärande samt omsorg. Kursen fokuserar på den pedagogiska psykologin och dess grundläggande teorier, begrepp och metoder. Frågor om utveckling och lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Begreppen utveckling och lärande relateras både till förskolans omsorgsverksamhet och den pedagogiska verksamheten. Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Barns kognitiva, emotionella, sociala och motoriska utveckling, (d) Differenser mellan barn avseende social bakgrund, genus och etnicitet kopplat till utveckling och lärande, (e) Lek och skapande verksamhet i relation till lärande och pedagogiska miljöer, (f) förskolepedagogiska implikationer av teori och forskning om barns utveckling och lärande, (g) Under den verksamhetsförlagda utbildningen ges den studerande möjlighet att reflektera över utveckling och lärande i pedagogisk verksamhet. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, grupparbeten och självständiga studier. En del av kurskommunikationen sker med hjälp av en nätbaserad lärplattform.

Examination

EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom individuell salstentamen och skriftlig rapport.

PROVKODER:
SRE1 Skriftlig fältrapport av VFU, 1,5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen, 8,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Läroplan för förskolan. Reviderad 2010. (Finns att hämta på följande hemsida i PDF -format: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 ) Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2010) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur, kapitel 7 och 13 Smidt, Sandra (2010) Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. Lund: Studentlitteratur. Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Liber. Trawick-Smith, Jeffrey (2010) Early Childhood Development a multicultural perspective. Pearson Education (US)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.