Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp
Preschool Education 3, Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits
970G07
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina Elfström PetterssonKursansvarig
Katarina Elfström PetterssonStudierektor eller motsvarande
Karin StolpeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 2 (VT 2019) | 201912-201923 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för kunskap rörande barns lärande genom estetiska lärprocesser och skapande
- redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser
- använda verktyg och material inom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse
- diskutera estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av olika faktorer såsom etnicitet, genus och klass
Kursinnehåll
Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär och kommunicerar genom olika estetiska lärprocesser. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter. Centralt är konstnärligt utforskande arbete i bild, drama, musik och rörelse. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Områden såsom etnicitet, genus och klass belyses i förhållande till det skapandet arbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, verkstäder, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Obligatoriska moment är verkstäder och performance.
En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning i grupp | 3 hp | U, G |
POR2 | Portfolioarbete | 9 hp | U, G, VG |
OBL4 | VFU-seminarium | 0 hp | D |
OBL3 | Performance | 0 hp | D |
OBL2 | Verkstäder | 0 hp | D |
Böcker
Preliminär litteraturlista.
Valbar litteratur finns på LISAM
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.