Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp
Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, 12 credits
970G09
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 4 (VT 2016) | Svenska |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika perspektiv på naturvetenskap och teknik,
- redogöra för hur tematiska och ämnesövergripande arbetssätt kan användas i förskolan,
- relatera händelser i barnens miljöer till tekniska och naturvetenskapliga aspekter på hållbar utveckling,
- analysera och diskutera olika miljöers betydelse för barns utveckling och lärande
Kursinnehåll
Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Till exempel behandlas olika fenomen i naturen och människans sätt att lösa utmaningar med hjälp av teknik. Kursen belyser tematiska och ämnesövergripande arbetssätt. Upplevelser genom experiment, övningar och exkursioner är viktiga moment och då med koppling till de miljöer barn vistas i. Sådana miljöer är t.ex. den egna förskolans inne- och utemiljö, staden och naturen. Tekniska och naturvetenskapliga samt utomhusdidaktiska perspektiv tas upp.
Utifrån naturvetenskapliga och tekniska perspektiv problematiseras begreppet hållbar utveckling genom några tematiska exempel, såsom vattnets naturliga respektive tekniska kretslopp, ekologi som en relation mellan människa, teknik och natur, eller kommunikation och transportsystem ur ett barns synvinkel. I olika redovisningar av kursmoment ingår att använda estetiska uttryck och digitala verktyg.
I kursen ingår även att reflektera över aspekter av barns utveckling, såsom abstraktionsförmåga, grov- och finmotorik, barns användande av enkla naturvetenskapliga beskrivningar, liksom över deras repertoar av tekniska lösningar. Hur studentens egna kunskaper kan påverka möjligheterna att genomföra en bra verksamhet tas också upp. Förmågan att ta initiativ inom området, att stimulera barns nyfikenhet samt att arbeta säkert tillsammans med en barngrupp ingår i detta.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, fältstudier, verkstäder, grupparbete och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar, samt uppvisande av ämnesdidaktiska lärförmågor.
Provkoder
MRE1 - Muntlig redovisning med dokumentation, 2 hp - UG
SME2 – Skriftligt och muntligt seminarium, 2 hp - UG
SME3 – Skriftligt och muntligt litteraturseminarium, 2 hp - UG
SRE4 - Skriftlig individuell redovisning, 6 hp – UV
OBL1 - Övningar, 0 hp - D
OBL2 - Exkursioner, 0 hp - D
OBL3 - Laborationer, 0 hp - D
OBL4 - Verkstäder, 0 hp - D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.