Barns språkliga utveckling och kommunikation 1, Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap, Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp

Children's language development and communication 1, Teaching Practise, 3 credits

970G14

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2015) Svenska

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Godkänd resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- uppvisa ett professionellt förhållningssätt i relation till barn och vuxna
- utvärdera hur digitala verktyg respektive litteratur används i verksamheten för att främja barns språkliga utveckling
- planera och leda språkstimulerande vardagliga aktiviteter utifrån såväl styrdokument som ett relevant teoretiskt perspektiv
- använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling
- reflektera över den egna professionsutvecklingen utifrån gjorda erfarenheter och konstruktiv kritik samt i relation till teoretiska perspektiv som presenteras i 970G13

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på förskollärarens uppdrag att arbeta språkfrämjande och språkutvecklande. I detta ingår att träna på att se övergripande samband mellan praktik och teori samt att använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling. Observation av hur litteratur respektive digitala verktyg används i verksamheten ger ett underlag för utvärdering av hur dessa kan bidra till att främja språket. Kursens didaktiska innehåll befästes och fördjupas genom att den studerande får öva på att planera och leda pedagogisk verksamhet med ett särskilt fokus på språkstimulering. På egen hand och med stöd av handledaren hanterar studenten situationer som kan uppkomma. Den studerande utvärderar genomförda moment tillsammans med barnen samt handledaren och reflekterar över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet. I samband med detta övar studenten förmågan att ifrågasätta och ifrågasättas.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom en GTLU rapport.

PROVKODER:
GSLF Grundläggande sociala lärarförmågor 1hp U-G
GDLF Grundläggande didaktiska lärarförmågor 1hp U-G
GTLU Rapport 1hp U-G

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Björk-Willén P., Gruber S., & Puskás T. (red) (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Stockholm: Liber. Bok. Kap. 3-6. Eidevald Christian (2009). Det finns inga tjejbestämmare: Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek (Doktorsavhandling). Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. S. 145-161: del 4, situation 4: ”Vedertagna teorier om måltid och flickors och pojkars språkutveckling”. Gjems, Liv (2011) Barn samtalar sig till kunskap Lund: Studentlitteratur. Kap. 3 s. 59-82. Gjems, Liv (2011).”Why explanations matter: a study of co-construction of explanations between teachers and children in everyday conversations in kindergarten”. European Early Childhood Education Research Journal, 19:4, 501-513. Hoff, Erica (2006) “How social contexts support and shape language development”. Developmental Review 26(1): 55-88. Riddersporre B. och Bruce B. (red) (2014) Berättande i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar. Skolverket (2013). Flera språk i förskolan – teori och praktik. Stockholm: Fritzes. Wagner Å K H., Strömqvist S. och Uppstad P H. (2010). Den flerspråkiga människan. En grundbok om skriftspråkslärande. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.