Barns språkliga utveckling och kommunikation 2, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

Children's language development and communication 2, Basic literacy learning, 15 credits

970G15

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Aminoff

Kursansvarig

Christina Aminoff, Annika Mindedal

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 4 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för några olika aspekter av begreppet literacy
- relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs- och skrivutveckling
- granska barns tidiga läs- och skrivprocesser med stöd av nationell och internationell forskning
- relatera barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande till kunskap om barns tidiga läs- och skrivprocesser
- reflektera kring villkor för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan
- relatera estetiska lärprocesser till barns tidiga läs- och skrivutveckling
- planera och genomföra ett mindre skriftligt vetenskapligt arbete relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation
- utnyttja digitala verktyg vid genomförandet av en vetenskaplig studie
- granska och diskutera ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Olika aspekter av begreppet literacy studeras och kopplas till barns tidiga erfarenheter av skriftspråk. Barns tidiga läs- och skrivprocesser studeras och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning. Barns skilda förutsättningar för det skriftspråkliga lärandet samt betydelsen av språklig medvetenhet för läs- och skrivutveckling studeras och diskuteras också. I samklang med denna diskussion reflekterar studenten kring villkoren för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Estetiska lärprocesser studeras och diskuteras i förhållande till barns tidiga läs- och skrivutveckling. Med hjälp av digitala verktyg genomförs en vetenskaplig studie relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation. Studien redovisas skriftligt och granskas samt diskuteras i studerandegruppen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom individuell uppsats med opponentskap samt gestaltande redovisning i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPS1 Uppsats 11 hp U, G, VG
OPP1 Opponentskap 1 hp U, G
OBL1 Obligatorisk seminarieserie 0 hp D
GRE1 Gestaltande redovisning (estetiska lärprocesser) 3 hp U, G
Kurslitteratur BSU 2 - 2020 Alatalo, T (2017). ”Kalle, du kan ju läsa!’’ Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 3, 2017, pp. 1-18. http://dx.doi.org/10.23865/njlr.v3.479 Bergöö, K. & Jönsson, K. (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber (eller annan upplaga) Damber, U., Nilsson, J. & Ohlsson, C. (2013). Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur Doverborg, E. & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber Ehri, L., Nunes, S., Willows, D. M, Schuster, B., V., Zadeh, Z. Y. & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta‐analysis. Reading Research Quarterly, v36 n3 p250-87 Hagtvet, B. E. (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hagtvet, B. E. (2006). Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=4001 Skolverket (2019a). Läroplan grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Reviderad 2019. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=4206 Artiklar från Lärportalen: https://larportalen.skolverket.se/#/ Fast, C. (2017a). Börja i barnens erfarenheter. Fast, C. (2017b). Barns tidiga skrivande. Fast, C. (2018). Barn läser och ritar bilder och serier Forsberg Ahlcrona, M. (2017). Estetik och kreativ kommunikation. Hultgren, F. & Johansson, M. (2016). Läsmiljö och läsande förebilder i förskolan. Håland Anveden, P. (2017a). Främja barns språkutveckling. Håland Anveden, P. (2017b). Interkulturellt förhållningssätt och nyanlända barn. Kultti, A. (2017). Undervisning för språklärande. Pihlgren S, A. (2017a). Berätta. Pihlgren S, A. (2017b). Högläsning. Pihlgren S, A. (2017c). Samtala om texter. Pramling, N. (2018). Poesi och språklek. Söderberg, E. (2018). Samtala om bilderbokstexter. Referenslitteratur: Hartman, S. G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur & kultur Schött, K., Hållsten, S., Moberg, B. & Strand, H. (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber Skolverket (2019b). Hitta språket. Kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.