Förskolepedagogik 4, Samverkansprocesser i förskolan, 10.5 hp
Preschool Education 4, Collaboration in Preschool, 10.5 credits
970G16
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 5 (HT 2013) | Svenska |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkända kurser motsvarande 60 hp inom gällande studiegångs första år samt genomgångna kurser motsvarande 60 hp inom gällande studiegångs andra år,Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7,5 hp och Förskolepedagogik 5, Förskolans innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4,5 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för och kritisk granska sin egen betydelse som förebild i arbetet med barn i förskolan
- Redogöra för och kritiskt granska, utifrån ett förskollärarprofessionsperspektiv, samverkan kring barnet i förskolan
- Beskriva och tolka förskollärares ansvar i förhållande till utvecklingssamtal och föräldrasamverkan
- Redogöra för och analysera hur olika samverkansformer kan användas i mötet med föräldrar, arbetslag och andra skolformer
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika typer av relationer i arbetet i förskolan: relationer mellan förskollärare, arbetslag, barn och barnens föräldrar. Samverkan mellan de olika aktörerna i förskolekontexten har betydelse för barns utveckling och lärande. Här synliggörs och granskas det särskilda ansvar förskolläraren har i arbetslaget för att utveckla samverkan med föräldrar i såväl den dagliga informella kontakten som i de formella planerade utvecklingssamtalen. Ett annat område som kommer att behandlas är föräldrars roll i förskolan och hur arbetslaget hanterar mötet med föräldrar med olika bakgrunder.
Centrala teman i kursen: samverkan, föräldrar och familjen, inskolning, kommunikation och utvecklingssamtal, förskolans stödjande funktion, vetenskapligt förhållningssätt
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, verkstäder, rollspel, seminarier, grupparbete
och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar .
Provkoder:
MRE1, Seminarium 2 hp UG
SRE1, Paper 3 hp UV
SRE2, Miniuppsats 3,5 hp UV
SRE3, Dugga, 2 hp UV
För VG som kursbetyg krävs att SRE1, SRE2 och SRE3 är bedömda som VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.