Förskolepedagogik 4, Samverkansprocesser i förskolan, 10.5 hp
Preschool Education 4, Collaboration in Preschool, 10.5 credits
970G16
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria SimonssonKursansvarig
Maria SimonssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 5 (HT 2018) | 201842-201903 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för och kritisk granska sin egen betydelse som förebild i arbetet med barn i förskolan
- Redogöra för och kritiskt granska, utifrån ett förskollärarprofessionsperspektiv, samverkan kring barnet i förskolan
- Beskriva och tolka förskollärares ansvar i förhållande till utvecklingssamtal och föräldrasamverkan
- Redogöra för och analysera hur olika samverkansformer kan användas i mötet med föräldrar, arbetslag och andra skolformer
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika typer av relationer i arbetet i förskolan: relationer mellan förskollärare, arbetslag, barn och barnens föräldrar. Samverkan mellan de olika aktörerna i förskolekontexten har betydelse för barns utveckling och lärande. Här synliggörs och granskas det särskilda ansvar förskolläraren har i arbetslaget för att utveckla samverkan med föräldrar i såväl den dagliga informella kontakten som i de formella planerade utvecklingssamtalen. Ett annat område som kommer att behandlas är föräldrars roll i förskolan och hur arbetslaget hanterar mötet med föräldrar med olika bakgrunder.
Centrala teman i kursen: samverkan, föräldrar och familjen, inskolning, kommunikation och utvecklingssamtal, förskolans stödjande funktion, vetenskapligt förhållningssätt
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, verkstäder, rollspel, seminarier, grupparbete
och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar .
Provkoder:
MRE2, Seminarium 2 hp UG
SRE4, Paper 3 hp UV
SRE5, Miniuppsats 5,5 hp UV
För VG som kursbetyg krävs att SRE4 och SRE5 är bedömda som VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.