Förskolepedagogik 5, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4.5 hp

Preschool education 5, Preschool educational content and objectives in relation to children II, 4.5 credits

970G17

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 5 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- söka och kritiskt granska aktuell forskning rörande barns utveckling och livsvillkor
- redogöra för och problematisera barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera hur olika livsvillkor med fokus på samhällsklass inverkar på barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera fenomenet diagnosticering och begreppen normalitet och avvikelse
- didaktiskt reflektera över och redogöra för konsekvenser av olika synsätt på barns normala och atypiska utveckling gällande planering av förskoleverksamheten i relation till läroplanen

Kursinnehåll

Kursen använder utvecklingspsykologi samt barndomssociologi som grund. Kursen behandlar både psykologiska och sociala orsaker för att belysa atypisk utveckling. I kursen problematiseras begrepp som normalitet - avvikelse, diagnosticering och exkludering – inkludering. I kursen diskuteras och kritiskt granskas faktorer såsom ålder, etnicitet, genus samt specifikt samhällsklass och dess betydelse för så kallad normal och atypisk utveckling. Kursens innehåll relateras till förskolans verksamhet och pedagogiska innehåll. Förskollärarens roll relateras till andra samhällsaktörer som BVC och socialtjänsten. Den studerande skall även reflektera didaktiskt och planera för hur omsorg och lärande kan planeras med ledning av aktuell forskning och förskolans styrdokument utifrån barns olika förutsättningar och behov.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier. Arbetets sker såväl enskilt som i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserade lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom en strukturerad skriftlig litteraturgenomgång

Provkoder
SRE1 -Skriftlig redovisning, 4,5 hp UV
OBL2 - Seminarium 0 hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Empson, J.M.; Nabuzoka, D. & Hamilton, D. (2004). Atypical Child Development in Context. New York: Palgrave MacMillan Börjesson, M. & Palmblad, E. (2003). I Problembarnens tid. Stockholm. Carlssons bokförlag (Inledning + kap. 1,4,5) Johansson, T.; Lindgren, S. & Hellman, A. (2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber Trawick-Smith, J. (2010). Early childhood development. A multicultural perspective. (5th ed.) Upper Saddle River, New Jersey: Merril. Valbar artikel tillkommer

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.