Förskolepedagogik 5, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4.5 hp

Preschool education 5, Preschool educational content and objectives in relation to children II, 4.5 credits

970G17

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Sofia Littmarck

Kursansvarig

Sofia Littmarck

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 5 (HT 2020) 202039-202041 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- söka och kritiskt granska aktuell forskning rörande barns utveckling och livsvillkor
- redogöra för och problematisera barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera hur olika livsvillkor inverkar på barns kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera begreppen normalitet och avvikelse
- didaktiskt reflektera över och redogöra för konsekvenser av olika synsätt på barns utveckling och livsvillkor gällande planering av förskoleverksamheten i relation till läroplanen

Kursinnehåll

Kursen använder utvecklingspsykologi samt barndomssociologi som grund. Kursen behandlar både psykologiska och sociala orsaker för att belysa barns utveckling. I kursen problematiseras begrepp som normalitet - avvikelse, och exkludering – inkludering. I kursen diskuteras och kritiskt granskas faktorer såsom ålder, etnicitet, genus samt samhällsklass och dess betydelse för barns utveckling. Kursens innehåll relateras till förskolans verksamhet och pedagogiska innehåll. Förskollärarens roll relateras till andra samhällsaktörer som BVC och socialtjänsten. Den studerande skall även reflektera didaktiskt och planera för hur omsorg och lärande kan genomföras med ledning av aktuell forskning och förskolans styrdokument utifrån barns olika förutsättningar och behov.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier. Arbetet sker såväl enskilt som i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyg väl godkänt på examinationsmomentet
skriftlig redovisning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Skriftlig redovisning 3 hp U, G, VG
SEM1 Seminarier 0.5 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning 1 hp U, G

Böcker

(2018) Läroplan för förskolan : Lpfö 18. [Stockholm] : Skolverket, [2018]

ISBN: 9789138327364

Eidevald, Christian, (2016) Förskolan - en trygg plats för barn och pedagoger? : sexuella övergrepp och förebyggande arbete. Första upplagan Malmö : Gleerups, [2016]

ISBN: 9789140693747

Empson, Janet M., Walker, Ann, (2015) Atypical child development in context. 2. ed. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2015

ISBN: 9781137302632

Johansson, Thomas, Lindgren, Simon, Hellman, Anette, (2013) Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring. 1. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147096879

Artiklar

Lunneblad, Johannes, Author, Göteborgs universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Gothenburg University, Faculty of Education, Department of Education, Communication and Learning, Tid att bli svensk. En studie av mottagandet av nyanlända barn och familjer i den svenska förskolan

Övrigt

Samt en gruppvis vald vetenskaplig artikel

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.