Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och förskollärares ledarskap, 7.5 hp

Educational Sciences 5, Social Relations and Preschool Teachers as Leaders, 7.5 credits

970G20

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Maria Simonsson

Kursansvarig

Maria Simonsson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 6 (VT 2019) 201909-201913 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

-beskriva innebörden av vetenskaplig begrepp kring social samspel i relation till den egna professionen
-analysera barns och förskollärarens samspel i förskolan utifrån socialpsykologiska perspektiv och perspektiv på makt och genus
-beskriva innebörder av vetenskaplig begrepp kring förskollärarens ledarskap i sociala relationer i arbetet med barn
-analysera förskollärarens ledarskap utifrån yrkesetiskt perspektiv
-analysera konfliktsituationer med hjälp av vetenskaplig kunskap om konflikter
-beskriva innebörder av grundläggande begrepp kring mobbning och andra former av kränkningar
-att med hjälp av teori och forskning analysera situationer där förskolebarn kränker varandra

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper om grupprocesser, socialisation, identitet och interaktion är centrala i detta moment. Fokus läggs också vid hur makt och genus konstrueras i det sociala samspelet i förskolan. I det andra momentet behandlas teorier och begrepp kring förskollärarens ledarskap. Kunskaper om ledarstilar, förskollärare-barn-relation, socialt ledarskap och yrkesetik är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika typer av konflikter, strategier och taktiker för konflikthantering är centrala. I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning och andra former av kränkningar. Kunskaper om olika typer av mobbning och kränkningar samt olika arbetssätt för att förebygga och hantera kränkningar i förskolan är centrala i detta moment.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verkstäder, arbete i grupp samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, dugga och seminarium.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN2 Skriftlig dugga 2 hp U, G
STN1 Skriftlig hemtentamen 4.5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning/seminarium 1 hp U, G
Corsaro, W. (1979). We’re friends, right?: Children’s use of access rituals in a nursery school. Language in Society, (8) 315-336. Eidevald, C. (2009). Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön, position i förskolans vardagsrutiner och lek. http://jamda.ub.gu.se/bitstream/1/145/1/eidevald.pdf Ellmin, R. (2008). Konflikthantering i skolan. Den andra baskunskapen. S. 66-73. Enö, M. (2005). Att våga flyga. Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet. http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/handle/2043/6707/AttV%C3f%C2%A5gaFlyga_A4.pdf?sequence=1 Frånberg, G-M. & Wrethander, M. (2011). Mobbning en social konstruktion. Lund: Studentlitteratur. Jonsdottir, F. (200X). Barns kamratrelationer i förskolan: samhörighet, Löfdahl, A. (2007). Kamratkulturer i förskolan - en lek på andras villkor. Stockholm: Liber. Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö98. Stockholm: Skolverket. Thornberg, R. (2006). Det sociala livet i skolan: Szklarski, A. (2007). Om konflikter och konstruktiv konflikthantering. I Forskning om lärares arbete i klassrummet. K. Granström. Stockholm: Liber Socialpsykologi för lärare. Stockholm: Liber. Thornberg, R (2006) The situated nature of Preschool childrens conflict strategies http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-11768 Tullgren, C. (2003). Den välreglerade friheten. Att konstruera det lekande barnet. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/7828/valreglerade_friheten.pdf?... Wrethander, M. (2007). Inneslutning och uteslutning. Studentlitteratur. Utöver detta tillkommer även internationella vetenskapliga artiklar.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.