Förskolepedagogik 7, Pedagogisk ledning i förskolan, 7.5 hp
Preschool Education 7, Pedagogical Leadership in Preschool, 7.5 credits
970G22
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 6 (VT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- Redogöra för och analysera pedagogiskt ledarskap i
relation till omsorg, lärande och utveckling i förskola
- Analysera och argumentera för hur man självständigt och tillsammans med arbetslaget, utifrån aktuella styrdokument och barns delaktighet kan utforma och leda förskolans verksamhet
- Identifiera och analysera möjligheter och hinder för ledning av arbete angående utveckling av pedagogisk verksamhet
- Kritiskt värdera betydelsen av och visa förmåga att ge och ta konstruktiv kritik för utveckling av pedagogiskt ledarskap i syfte att utveckla förskolans verksamhet
- Redogöra för och analysera det pedagogiska ledarskapets betydelse för jämställdhet och jämlikhet i den pedagogiska verksamheten
- Reflektera kring hur förskoleverksamhet och ledarskap bedrivs i andra delar av världen och spegla detta i relation till förskoleverksamhet i Sverige.
Kursinnehåll
I kursen behandlas den pedagogiska ledarens uppgift att omsätta förskolans läroplan i relation till omsorg, lärande och utveckling i förskolan kopplat till samhällsförändring, förskolläraruppdrag och yrkesroll. Vidare behandlas och granskas ledarskapsteorier samt betydelsen av den pedagogiska ledarens kompetens att samarbeta och att leda arbetslag. I kursen belyses och granskas hur styrdokument och barns delaktighet ligger till grund för förskollärarens pedagogiska ledarskap. Förmågan att iscensätta, organisera, genomföra, dokumentera och kritiskt granska förskolans verksamhet uppmärksammas. Dessutom problematiseras det pedagogiska ledarskapet i kursen, för att identifiera och analysera möjligheter och hinder för verksamhetsutveckling. Hur sociala kategorier som ålder, genus, etnicitet och klass hanteras utifrån intersektionella och normkritiska perspektiv behandlas också i kursen. Detta för att bidra till att jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv kan förankras i verksamheten. I kursen betonas även vikten av att förskolläraren i sitt pedagogiska ledarskap håller sig à jour med utvecklingen inom förskoleområdet nationellt och internationellt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, rollspel och grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning av rapport och muntlig redovisning.
PROVKODER
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning, 5 hp UV
MRE1 Muntlig redovisning: seminarium kring pedagogiskt ledarskap, 2,5 hp UG
Obligatoriskt moment
OBL1 Obligatorisk seminarieserie, 0 hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.