Förskolepedagogik 7, Pedagogisk ledning i förskolan, 7.5 hp

Preschool Education 7, Pedagogical Leadership in Preschool, 7.5 credits

970G22

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970A04.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 6 (VT 2014) Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- Redogöra för och analysera pedagogiskt ledarskap i
relation till omsorg, lärande och utveckling i förskola
- Analysera och argumentera för hur man självständigt och tillsammans med arbetslaget, utifrån aktuella styrdokument och barns delaktighet kan utforma och leda förskolans verksamhet
- Identifiera och analysera möjligheter och hinder för ledning av arbete angående utveckling av pedagogisk verksamhet
- Kritiskt värdera betydelsen av och visa förmåga att ge och ta konstruktiv kritik för utveckling av pedagogiskt ledarskap i syfte att utveckla förskolans verksamhet
- Redogöra för och analysera det pedagogiska ledarskapets betydelse för jämställdhet och jämlikhet i den pedagogiska verksamheten
- Reflektera kring hur förskoleverksamhet och ledarskap bedrivs i andra delar av världen och spegla detta i relation till förskoleverksamhet i Sverige.

Kursinnehåll

I kursen behandlas den pedagogiska ledarens uppgift att omsätta förskolans läroplan i relation till omsorg, lärande och utveckling i förskolan kopplat till samhällsförändring, förskolläraruppdrag och yrkesroll. Vidare behandlas och granskas ledarskapsteorier samt betydelsen av den pedagogiska ledarens kompetens att samarbeta och att leda arbetslag. I kursen belyses och granskas hur styrdokument och barns delaktighet ligger till grund för förskollärarens pedagogiska ledarskap. Förmågan att iscensätta, organisera, genomföra, dokumentera och kritiskt granska förskolans verksamhet uppmärksammas. Dessutom problematiseras det pedagogiska ledarskapet i kursen, för att identifiera och analysera möjligheter och hinder för verksamhetsutveckling. Hur sociala kategorier som ålder, genus, etnicitet och klass hanteras utifrån intersektionella och normkritiska perspektiv behandlas också i kursen. Detta för att bidra till att jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv kan förankras i verksamheten. I kursen betonas även vikten av att förskolläraren i sitt pedagogiska ledarskap håller sig à jour med utvecklingen inom förskoleområdet nationellt och internationellt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, rollspel och grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning av rapport och muntlig redovisning.

PROVKODER
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning, 5 hp UV
MRE1 Muntlig redovisning: seminarium kring pedagogiskt ledarskap, 2,5 hp UG

Obligatoriskt moment
OBL1 Obligatorisk seminarieserie, 0 hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Arner Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan. Lund: Studentlitteratur Björk Willén Polly (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Stockholm: Liber Dolk, Klara (2009). Troubling Gender in Preschool: From Compensatory towards Complicating pedagogy. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood (7) 4-15 Ivarsson Alm, Ewa (2013). Ledarskap i förskolan. Lund: Studentlitteratur Johansson, T.; Lindgren, S. & Hellman, A. 2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber, kap 3. Ohlsson, Jon (2004). Arbetslag och lärande. Lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk betydelse. Lund: Studentlitteratur. Sträng, Monica H. (red) (2007). Samspel för lärande - didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund. Studentlitteratur Egenvalda artiklar tillkommer Referenslitteratur kopplat till arbetsgrupper: Kjell Granström & Eva Hammar Chiriac Grupparbete - arbetsform med dåligt rykte Från Pedagogiska magasinet 2011-11-10 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/10/grupparbete-arbetsform-daligt-rykte Hammar Chiriac, E. & Granström, K. (2012). Teachers’ leadership and students’ experience of group work. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, pp.345–363. Nås via: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:428250/FULLTEXT01.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.