Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8.5 hp
Educational Sciences 2, Development and Learning, 8.5 credits
970G25
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 1 (HT 2014) | 1 | Svenska |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för den pedagogiska psykologins huvudområden
- skilja mellan olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- relatera teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi till förskolans verksamhet
- reflektera kring mångfaldens betydelse i förskolans verksamhet
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett verktyg för att stödja barns utveckling och lärande
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på kunskap
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns utveckling och lärande samt omsorg. Kursen fokuserar på den pedagogiska psykologin och dess grundläggande teorier, begrepp och metoder. Frågor om utveckling och lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Begreppen utveckling och lärande relateras både till förskolans omsorgsverksamhet och den pedagogiska verksamheten. Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Barns kognitiva, emotionella, sociala och motoriska utveckling, (d) Differenser mellan barn avseende social bakgrund, genus och etnicitet kopplat till utveckling och lärande, (e) Lek och skapande verksamhet i relation till lärande och pedagogiska miljöer, (f) förskolepedagogiska implikationer av teori och forskning om barns utveckling och lärande, Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, grupparbeten och självständiga studier. En del av kurskommunikationen sker med hjälp av en nätbaserad lärplattform
Examination
EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom individuell salstentamen och skriftlig rapport.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig fältrapport, 1,5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen, 7 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt Vfu-seminarium, 0hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.