Förskolepedagogik, Verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Preschool Education, Teaching Practice, 7.5 credits
970G38
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Magnus JanssonKursansvarig
Magnus JanssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 5 (HT 2020) | 202045-202049 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Verksamhetsförlagda kurser, totalt 13,5 hp, godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- självständigt konkretisera styrdokumentets innehåll i lärande och omsorgssituationer för barn i förskolan
- anpassa sitt pedagogiska ledarskap för ämnesområden inom det förskolepedagogiska fältet
- samverka med olika aktörer inom och utanför förskolan
- ta ett helhetsansvar för att, i enlighet med gällande styrdokument, didaktiska teorier och modeller, genomföra undervisning i förskolan och knyta den till utveckling, lärande och fostran i förskolans verksamhet
- planera, genomföra, dokumentera och analysera en aktivitet i förskolan utifrån ett didaktiskt perspektiv
Kursinnehåll
Förskolepedagogik som kunskapsområde utgör utgångspunkten för kursens alla delar. Innebörden av att vara en förebild för barn behandlas i kursen. Med styrdokument, lärande och omsorg samt barns olika behov och villkor i fokus granskas förskolebarns vardag. I kursen analyseras aktiviteter där samverkan med föräldrar och samarbete i arbetslag har betydelse. Förmåga att ta helhetsansvar tränas genom att de studerande planerar och genomför samt utvärderar olika delar av verksamheten.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom skriftlig redovisning.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G, VG |
GSLF | Grundläggande sociala lärarförmågor | 2 hp | U, G |
GDLF | Grundläggande didaktiska lärarförmågor | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.